اين ها جواب سئوال را بدهند . اما در بعضى از مواقف جاى سئوال نيست , براى اين
كه مجرم با نشانه هاى خاص شناخته مى شود .
با اينكه نصيحت ها و هشدارها رد و بدل شد و بر قارون اتمام حجت گرديد . در
عين حال غرق در زينت بر قوم اش خروج كرد( .
فخرج على قومة فى زنيته
) [1] . او به عنوان استعلاء و استكبار بر قوم مستضعف و زيردست بيرون آمد ,
اما غرق در زينت . اين كه در آيه تعبير به( على) و( فى) كرده و فرموده
است( . فخرج على قومه) . اين نشان دهنده استعلاى او بود كه برترى طلبى ,
افزون طلبى , فخر فروشى از رفتار قارون پيدا بود . و اما اين كه فرمود( فى
زنيته) در زينت آمده بيرون يعنى پيچيده به زينت بود . مركب اش مزين بود .
همراهانش ( رجاله [2] هايش ) مزين بودند . با خودش هم زيورهاى فراوانى بود
. و خلاصه غرق در زينت و به عنوان برترى طلبى بر قوم اش بيرون آمد .
كوته نظران دنيا طلب
خداوند متعال اين چنين نظر انسان هاى كوته بين و انسان هاى خردمند را درباره اين
موضوع بيان مى دارد( .
قال الذين يريدون الحيوة الدنيا
) [3] . اما آن كوته نظرانى كه دنيا مقصود و هدف آن هاست و به دنيا ارادت
مى ورزند و پست ترين عالم را خواهان مى باشند چنين گفتند( :
ياليت لنا مثل ما أوتى قارون
) [4] اى كاش ما هم مثل آن چه