معيار وحى است و هم كلماتش درباره هدف طبق وحى است . پس تمام بيانهايى كه
درباره راه و يا هدف دارد , مطابق با وحى است . آنگاه در سوره نازعات فرمود
: وقتى مى بيند كه عده يى هدف را رها كرده و بيراهه مى روند , به آنها مى فرمايد :
(
فأين تذهبون
) [1] به كجا مى رويد ؟ آيا راه ديگرى هم هست ؟ مگر هدف ديگرى هم هست ؟ اين
كمال عطوفت و عنايت رسول اكرم ( ص ) است( .
ان هو الا ذكر للعالمين لمن شاء منكم ان يستقيم
) [2] .
اين مطلب نه تنها براى شماست بلكه يك پيام جهانى است چرا كه اين دين براى
هدايت انسانيت است , نه براى گروه و دسته خاص . انسانيت عوض نمى شود يعنى
انسانيت در ميان اقوام و نژادهاى مختلف تفاوت نمى كند و همه انسان اند . اين
سوره در مكه نازل شد و معلوم است كه در اوايل بعثت رسول اكرم ( ص ) مسئله
جهانى بودن دين آن حضرت مى باشد . لذا در همان اوايل بعثت مى فرمايد : اين پيام
, پيام جهانى است .
از همان اول دعواى جهانى بودن داشت و اگر ببيند كسى اين راه را طى نمى كند و
با آن هدف مأنوس نيست , در كمال عطوفت مى گويد كجا مى رويد ؟ آن گاه براى
اينكه اين هدف چون راه مقدمه هدف است , بهتر به ياد انسان بماند و در اثر
توجه به آن هدف تمام بياناتش اجرا و تمام دستوراتش احيا بشود , مى فرمايد :
اگر شما هدف و مقصد را رها كرديد : يعنى ياد قيامت از جان شما رخت بر بست ,
در اين صورت هيچيك از اين دستورات را هم انجام نخواهيد داد , چون بار