نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 91
احكام تشريعى و حكومتى و دامنه ثبات و تغير
انسان داراى دو شأن ثابت و متغير است . شأن ثابت آدمى به فطرت توحيدى و
روح او باز مى گردد , كه مجرد از ماده بوده , و برتر از مرز ماضى و مستقبل است .
﴿ فطرت الله التى فطر الناس عليها لا تبديل لخلق الله ﴾ - روم]( 30 :
قوانينى كه به مقتضاى روح آدمى و شؤون ثابت آن وضع مى شود , قوانينى تغيير
ناپذيرند . و اما شأن متغير انسان مربوط به بدن و طبيعت اوست كه زمينى و
زمانى است . در اين بخش متغير از شؤون انسانى است كه بين مردم در نواحى
مختلف , و يا در زمانهاى متفاوت , عادات و سنن و روشهاى گوناگونى به وجود
مى آيد .
آن قوانين كه مربوط به پرورش فطرت آدمى است , همان قوانين تشريعى است كه
در هيچ حالت , توسط هيچ كس قابل تغيير و تبديل نمى باشد . در مقام ثبات و
دوام اين احكام است كه فرمودند :
(
حلال محمد حلال ابدا الى يوم القيامة , و حرامه حرام ابدا الى يوم القيامة
) [1]
[1] اصول كافى : كتاب فضل العلم , باب البدع و الرأى و المقائيس , ح 19
.
نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 91