نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 62
تفصيل قاطعى كه در اين آيات آمده است , همه دلالت بر اين دارد كه تخطى از
حكم خدا , جاهليت , كفر , فسق و تبعيت از هوى است .
به دليل نقشى كه احكام الهى در قوام حكومت الهى دارد , حاكمان و واليان الهى
, همواره كوشيده اند تا خود را تنها به عنوان امانت دار الهى معرفى نموده , و در
مقام دفاع از حاكميت خود , تقاضاى رد امانات الهى را به اهل آن , بنمايند .
در سوره مباركه نساء آنجا كه بخشى از شرايط حكومت اسلامى بازگو مى شود آمده
است :
﴿ ان الله يامركم ان تودوا الامانات الى اهلها و اذا حكمتم بين الناس ان
تحكموا بالعدل ان الله نعما يعظكم به ان الله كان سميعا بصيرا ﴾ - نساء]( 58 :
يعنى , خداوند به شما امر مى نمايد كه امانات را به اهل آن باز گردانيده , و
چون در ميان مردم حكم مى نماييد , به عدالت حكم كنيد , به درستى كه اين پندى
نيكوست كه خداوند به شما مى دهد .
( امانت) كه در اين آيه آمده است , هم شامل مصاديق مالى مى شود , و هم
شامل مصاديق حكومتى . لذاست كه در روايات آمده است : امامت و حكومت بر مردم
امانتى است الهى , و شما موظف هستيد كه اين امانت را به اهل آن بسپاريد .
بر اساس همين بينش است كه حضرت موساى كليم
نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 62