نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 49
زيرا جمله( لايشركون بى شيئا) با( واو عطف) مرتبط با جمله قبل نشده تا
از باب عطف جمله بر جمله شمرده شود , بلكه بدون( واو) به دنبال تعبير(
يعبدوننى) به عنوان مبين عبادت حضرت حق ذكر شده است . يعنى آنها كه طبق
وعده الهى به حكومت رسيده اند , در هيچ حالت , هيچ چيزى و شخصى را شريك
خداوند قرار نمى دهند . آنها نه خود را مى بينند و نه براى دوست و يا دشمن ارزشى
قائلند . لذا نه به غير خداوند اعتماد مى كنند , و نه در كنار خدا از خلق خدا
مى ترسند .
از اين بيان دانسته مى شود كه عبارت﴿ وليبدلنهم من بعد خوفهم امنا ﴾ - ( نيز به اين معناست كه آنها احساس امنيت مى كنند , نه اين كه ديگر مورد
تهاجم دشمن واقع نمى گردند , زيرا ممكن نيست جامعه اى داعيه ولايت الهى داشته
باشد , و مبارزه و ستيز , و در نهايت قتل در راه خدا و شهادت نداشته باشد .
عبارتهاى فراوانى در قرآن است كه در آنها با تعابيرى چون ﴿ يقتلون الانبياء بغير حق ﴾ - آل عمران]( 12 : يا ﴿ يقتلون النبيين بغير الحق ﴾ - بقره]( 61 : و يا ﴿ قتلهم الانبياء بغير حق ﴾ - آل عمران]( 181 : از شهادت انبياء الهى خبر مى دهد .
پس اين كه فرمود , حاكمان الهى ترس و هراس ندارند , به اين معنا نيست كه
كشته و شهيد نمى دهند , بلكه به اين معناست كه در وجود آنها چيزى كه ايجاد
رعب كند و مانع اجراى حدود الهى شود , راه ندارد .
و چون عبارت ﴿ يعبدوننى لايشركون بى شيئا ﴾ - ( توحيد عبادى را با
نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 49