نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 34
﴿ بعضهم اولياء بعض و من يتولهم منكم فانه منهم ﴾ - ( .
آنان نسبت به يكديگر دوستى و محبت دارند , ليكن شما از دوستى با آنان
خوددارى كنيد . چرا كه اگر كسى از شما دوست يهود و نصارى باشد , در حقيقت در
زمره آنها خواهد بود .
در قسمت پايانى آيه اول از آيات مذكور , بعد از فرمان به تبرى از يهود و
نصارى مى فرمايد: ﴿ ان الله لا يهدى القوم الظالمين ﴾ - ( و اين بيان دلالت دارد كه آنان ظالمند , و ظالم هرگز از هدايت بهره نداشته و
هيچ گاه به مقصد نمى رسد , و بلكه همواره در بين راه مى ماند . پس اگر شما در
زمره آنان در آييد به مقصد نخواهيد رسيد . كلمه( لايهدى) در اين آيه , به
معناى هدايت تكوينى و ايصال به مطلوب است , والا چنين نيست كه باب هدايت
تشريعى بر ظالم مسدود باشد . چه اين كه اگر ظالم توبه كند , توبه او پذيرفته
خواهد شد .
تعليق حكم عدم هدايت تكوينى و عدم ايصال يهود و نصارى , به وصف ظلم , مشعر
به عليت اين وصف است , به اين معنا كه ظالم از آن جهت كه ظالم است از
هدايت تكوينى الهى بى بهره مانده و در راه مى ماند , و اما هدايت تشريعى خداوند
, عام است , و خداوند انبيا را براى هدايت همه انسانها فرستاده است و از قرآن
نيز با عنوان ﴿ هدى للناس]( ياد مى فرمايد .
همان گونه كه اشاره رفت , اين كه مى فرمايد يهود و نصارى را اولياء نگيريد ,
تنها به اين معناست كه محبت آنها را در دل جاى ندهيد , والا زندگى مسالمت
آميز با آنها , و برقرار كردن روابط
نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 34