نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 184
اختصاص مورد آن به زمان حضور امام معصوم , سهل و آسان دانسته است , زيرا كه در
آن صورت مى توان مسأله را مستقيما از امام - عليه السلام - سؤال كرد , صحيح
نيست
, زيرا مسأله مختص به زمان حضور نمى باشد , و دليل اين مطلب اين است كه ادله
داله بر حكومت ولى فقيه او را در زمره اولوالامرى قرار مى دهد كه اطاعت از
آنها واجب است . عبارت صاحب جواهر در اين مورد اين است :
([ اطلاق ادله حكومته خصوصا رواية النصب [2] التى وردت عن صاحب الامر -
روحى له الفداء - يصيره من اولى الامر الذين اوجب الله علينا طاعتهم](
منظور ايشان اين است كه چون امام معصوم با بيانى از قبيل(
انى جعلته حاكما
) فقيه جامع الشرائط را به عنوان ولى و حاكم معرفى نمايد , براى آن اصل و
كبراى كلى كه در آيه مباركه(
اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم
) بيان شده است , موضوع و صغرى درست خواهد شد . يعنى بعد از اين كه ولى امر
, خود فقيه جامع الشرائط را به سمت حكومت و ولايت منصوب نمود , آن فقيه
مطابق دستور ولى امر از زمره اولياء امور محسوب خواهد شد . و در اين صورت
اطاعت از او نيز واجب مى شود .
در هر صورت , با ادله گوناگونى كه بيان شد , شكى نيست كه تعيين و انتصاب
ولى فقيه در عصر غيبت , جهت رهبرى و زعامت جامعه از سوى خداوند سبحان ,
ضرورى و حتمى است .
ليكن عليرغم اين همه , برخى با پذيرفتن ولايت فقيه , به دليل
[2] وسائل الشيعة : كتاب قضاء , باب 11 از ابواب صفات قاضى , حديث 10
.
نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 184