نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 164
آن مستنبط از عقل است , چون آنچه در شرع وارد شده است نظير﴿ لا تقل لهما اف ﴾ - اسراء]( 23 : است كه به دلالت مطابقى ( , اف) گفتن به والدين را تحريم
مى كند , اما عقل حرمت ضرب و شتم را به اولويت درك مى كند .
اين گونه از استنتاجات عقلى كه در محور نقل حاصل مى شود , همه از ملازمات
عقليه شمرده مى شوند , و تفاوت آنها با مستقلات عقليه , نظير حرمت ظلم , در عدم
استقلال عقل در استنباط حكم شرعى در موارد تلفيق است .
دليل ملفق از عقل و نقل كه در اثبات ولايت فقيه اقامه مى شود , در واقع از قسم
دوم از اقسام دلايل ملفقه است . اجمال اين دليل اين است كه , شكى نيست در اين
كه اسلام تا روز قيامت باقى است و محال است كه نسخ شود و تكاليف اسلامى دو
دسته اند , برخى نظير نماز و روزه تكاليف فردى بوده , و يا آن كه بر عهده
گروهى معين مى باشند , و بعضى ديگر تكاليفى هستند كه بر عهده گروه و يا فردى
مشخص نمى باشند . اجراى اين دسته از تكاليف كه خطوط كلى اسلام مبتنى بر آنهاست
, به گونه اى است كه بدون رهبر مدير و مدبر و زمامدار عملى ميسر نيست . از
ضرورت بقاء شريعت كه نتيجه عدم نسخ آن است , لزوم وجود مدير و مدبرى كه
عهده دار انجام اين دسته از تكاليف باشد , دانسته مى شود .
اينك به برخى از احكامى كه موجب حكم عقل بر تعيين وليى خاص از ناحيه شارع
مقدس مى شود , اشاره مى كنيم .
1 - تعيين اهله و وقوف در موقفين : روزه در ماه رمضان و يا
نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 164