نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 160
- عليه السلام - در ادامه سخن خود مى فرمايد( : وعدمه منا) و منظور او اين
است كه عدم تصرف امام - نه عدم وجود او - از ناحيه خداوند سبحان نيست , بلكه
از ناحيه ماست . يعنى ما خود باعث شده ايم تا از تصرفات آن امام همام بى بهره
بمانيم , و ميان اين دو لطف تلازمى نيست تا نبود يكى مستلزم عدم ديگرى باشد .
نفى تلازم ميان اصل وجود و تصرف امام , مستفاد از كلام اميرمؤمنان على -
عليه السلام - است آنجا كه در سخنان خود با كميل مى فرمايد :
(
اللهم بلى لاتخلو الارض من قائم لله بحجة اما ظاهرا مشهورا و اما خائفا
مغمورا ) [1]
يعنى هرگز زمين خالى از حجت نيست , و اين حجت يا ظاهر است و مشهور , و يا
باطن است و مستور .
پس زمين بدون ولى الله نخواهد بود , اين ولى گاه ظاهر است و تصرف مى كند ,
و گاه غائب است و تصرف نمى كند .
البته منظور از عدم تصرف كه مرحوم خواجه نصير نيز بدان اشارت دارد , سلب
جميع شؤون تصرفات نيست , بلكه سلب تصرفاتى است كه ما خود , به دليل عدم
شايستگى منشأ انتفاء آن هستيم . و آن عبارت از تصرفاتى است كه مباشرتا
انجام مى شود . زيرا اگر آن حضرت بخواهد به مباشرت تصرف كند , ممكن است