نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 140
پرتو افكن بر قواعد عقلى است , ليكن هيچ قاعده و قانونى سايه افكن بر او
نخواهد بود . چه اين كه هر قانونى در نظر گرفته شود , يا موجود است و يا معدوم
. اگر معدوم باشد كه صلاحيت براى حكومت ندارد , و اگر موجود باشد , بدون شك
ممكن است , و ممكن در اصل و كيان حقيقت خود نيازمند به واجب است .
البته اين كلام توحيدى مستلزم تفكر اشاعره نيز نيست . زيرا كه آنها , فعاليت
مطلقه حضرت حق را كه مستفاد از آيه كريمه﴿ و الله يفعل مايشاء ﴾ - ( است , به اراده جزافيه تبيين مى كنند , و حال آن كه اماميه معتقدند كه
خداوند حكيم است , و جز حكمت از او صادر نمى شود و اين غير از آن كلام معتزلى
است كه مى گويد , حكمت بر خداوند , ضرورى و لازم است , زيرا اول از اين دو كه
قول اماميه است , به( وجوب من الله) بازگشت مى نمايد و دوم از اين دو كه
قول معتزله است به( وجوب على الله) تعبير مى شود .
معناى وجوب از خدا , اين است كه يقينا , خير و يا نظم و امثال آن از او
نشأت مى گيرد , و حال آن كه معناى وجوب بر خدا , اين است كه او محكوم به
امورى است كه صادره از ناحيه اوست .
و به عبارت ديگر معناى وجوب از خداوند اين است كه خداوند - تبارك و تعالى
- فاعل موجب ( به كسر جيم ) است , و حال آنكه معناى وجوب بر خداوند اين است
كه خداوند سبحان , فاعل موجب ( به فتح جيم ) مى باشد . تعالى الله عن ذلك علوا
كبيرا .
نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 140