responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 140
پرتو افكن بر قواعد عقلى است , ليكن هيچ قاعده و قانونى سايه افكن بر او نخواهد بود . چه اين كه هر قانونى در نظر گرفته شود , يا موجود است و يا معدوم . اگر معدوم باشد كه صلاحيت براى حكومت ندارد , و اگر موجود باشد , بدون شك ممكن است , و ممكن در اصل و كيان حقيقت خود نيازمند به واجب است .

البته اين كلام توحيدى مستلزم تفكر اشاعره نيز نيست . زيرا كه آنها , فعاليت مطلقه حضرت حق را كه مستفاد از آيه كريمه﴿ و الله يفعل مايشاء - ( است , به اراده جزافيه تبيين مى كنند , و حال آن كه اماميه معتقدند كه خداوند حكيم است , و جز حكمت از او صادر نمى شود و اين غير از آن كلام معتزلى است كه مى گويد , حكمت بر خداوند , ضرورى و لازم است , زيرا اول از اين دو كه قول اماميه است , به( وجوب من الله) بازگشت مى نمايد و دوم از اين دو كه قول معتزله است به( وجوب على الله) تعبير مى شود .

معناى وجوب از خدا , اين است كه يقينا , خير و يا نظم و امثال آن از او نشأت مى گيرد , و حال آن كه معناى وجوب بر خدا , اين است كه او محكوم به امورى است كه صادره از ناحيه اوست .

و به عبارت ديگر معناى وجوب از خداوند اين است كه خداوند - تبارك و تعالى - فاعل موجب ( به كسر جيم ) است , و حال آنكه معناى وجوب بر خداوند اين است كه خداوند سبحان , فاعل موجب ( به فتح جيم ) مى باشد . تعالى الله عن ذلك علوا كبيرا .

نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 140
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست