نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 136
حكمت خداوند - تبارك و تعالى - مى باشند . مانند اين كه گفته شود : خداوند -
تبارك و تعالى - حكيم است , و از حكيم كار لغو و باطل صادر نمى شود . نتيجه اى
كه از اين قياس مركب حاصل مى شود , اين است كه خداوند حكيم , به حتم و ضرورت
, در دوران طولانى غيبت كه امد و نهايت آن نيز معلوم نيست , بشر را بيهوده و
باطل رها نكرده , و اوليائى را براى تدبير قوانينى كه تشريع نموده است , مقرر
و معين گردانيده است .
ضرورت ذاتى و ضرورت ازلى
بعد از دانستن اين كه ضرورت مذكور در اين برهان غير از ضرورت اعتبارى فقهى
است , كه مترادف با وجوب بوده و در مقابل حرمت مى باشد , اينك به اين نكته
نيز بايد اشاره كرد كه اين ضرورت فوق ضرورتهاى ذاتى اى است كه در براهين
متعارف مورد استفاده واقع مى شود . زيرا ضرورت ذاتى آن است كه مقيد به وصف
مادام الذات است , مانند ضرورتى كه در قضيه( الانسان انسان بالضرورة)
وجود دارد . زيرا ثبوت شى ء گر چه براى نفس خود ضرورى است , ليكن ضرورت آن ,
ضرورت ذاتى است , به اين معنا كه( : الانسان مادام موجودا انسان بالضروره)
يعنى انسان مادام كه موجود است بالضرورة انسان است . اما بعد از آن كه معدوم
شد ديگر سخنى از انسانيت او نيست .
پس در ضرورت ذاتى , محمول براى موضوع مادام كه ذات موضوع موجود است ,
ضرورت دارد , و اما ذات اقدس الله از آن جهت
نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 136