responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 136
حكمت خداوند - تبارك و تعالى - مى باشند . مانند اين كه گفته شود : خداوند - تبارك و تعالى - حكيم است , و از حكيم كار لغو و باطل صادر نمى شود . نتيجه اى كه از اين قياس مركب حاصل مى شود , اين است كه خداوند حكيم , به حتم و ضرورت , در دوران طولانى غيبت كه امد و نهايت آن نيز معلوم نيست , بشر را بيهوده و باطل رها نكرده , و اوليائى را براى تدبير قوانينى كه تشريع نموده است , مقرر و معين گردانيده است .

ضرورت ذاتى و ضرورت ازلى

بعد از دانستن اين كه ضرورت مذكور در اين برهان غير از ضرورت اعتبارى فقهى است , كه مترادف با وجوب بوده و در مقابل حرمت مى باشد , اينك به اين نكته نيز بايد اشاره كرد كه اين ضرورت فوق ضرورتهاى ذاتى اى است كه در براهين متعارف مورد استفاده واقع مى شود . زيرا ضرورت ذاتى آن است كه مقيد به وصف مادام الذات است , مانند ضرورتى كه در قضيه( الانسان انسان بالضرورة) وجود دارد . زيرا ثبوت شى ء گر چه براى نفس خود ضرورى است , ليكن ضرورت آن , ضرورت ذاتى است , به اين معنا كه( : الانسان مادام موجودا انسان بالضروره) يعنى انسان مادام كه موجود است بالضرورة انسان است . اما بعد از آن كه معدوم شد ديگر سخنى از انسانيت او نيست .

پس در ضرورت ذاتى , محمول براى موضوع مادام كه ذات موضوع موجود است , ضرورت دارد , و اما ذات اقدس الله از آن جهت

نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 136
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست