responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ولايت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 50
است , بنابراين بينشان , ولاء يا موالات , يا توالى است . حلقات يك سلسله حوادث كه يكى پس از ديگرى رخ مى دهد , اين حلقات , متوالى هم هستند . پس موالات و توالى عبارت از ارتباط حوادث با يكديگر , و قرب هر حادثه اى با حادثه ديگر مى باشد .

همانطور كه در امور مادى و محسوس اين موالات برقرار است , در امور معنوى هم , اين توالى وجود دارد . دو مقدمه , موالى هم و متوالى هم بايد ذكر بشوند تا نتيجه را دربرداشته باشند . يك قضيه اگر با قضيه ديگر رابطه على و معلولى داشت , مى گويند يكى مقدم است و ديگرى تالى . در حقيقت چون تالى در ولى و تلو مقدم است , والى يا تالى ناميده شده . تتالى آنات و ازمنه , همان توالى ازمنه و آنات است و مانند آن .

وجود ارتباط بين امور متوالى , ضرورى است , به طورى كه اگر بين دو شى ء هيچگونه ارتباطى وجود نداشته باشد و همچون حجرى در كنار انسان باشد , رابطه ولائى بين آن دو بى معنى است . اين ارتباط و تأثير دو قسم است : يا متقابل و دو جانبه است , يا يكجانبه . اگر تأثير متقابل و دوجانبه بود , آن موالات هم دو جانبه است . يعنى اولى ولى دومى است , دومى هم ولى اولى است . ولى اگر تأثير يكجانبه بود , اولى , ولى دومى است , اما دومى , مولى عليه اولى است . در صورت اول اين اضافه متوافقة الاطراف است , مثل اخوت , و در صورت دوم متخالفة الاطراف خواهد بود , مانند عليت و معلوليت , يا ابوت و بنوت و أمثال ذلك .

نام کتاب : ولايت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 50
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست