الحس تصرفه فيماهو من عالم الخلق , و العقل تصرفه فيما هو من عالم الامر . و
ما هو فوق الخلق و الامر فهو يحجب عن الحس و العقل , و ليس حجابه غير انكشافه
, كالشمس لوانتقب يسيرا لاستعلنت كثيرا .
ترجمه : تصرف حس در عالم خلق است . و تصرف عقل در عالم امر و آنچه كه فوق
خلق و امر است از حس و عقل محجوب و حجابش جز انكشافش نيست چون خورشيد كه
اگر اندكى نقاب گيرد ( يعنى پرتوش كم و ضعيف گردد ) بيشتر آشكار گردد .
بيان : فص در اين است كه تصرف حس در عالم خلق است , و تصرف عقل در عالم
امر , و حق تعالى كه فوق خلق و امر است محجوب از حس و عقل است و بيان علت
آن . در بعضى از نسخ انثقبت با ثاى مثلثه است , و ما انتقبت باتارا اختيار
كرده ايم . در منتهى الارب گويد : انتقاب روى بند بستن . و فى صحاح الجوهرى :
النقاب نقاب المرآة و قد انتقبت . مقصود اين است كه اگر اندكى نور شمس
بنقاب ابر رقيق مثلا كم و ضعيف گردد .
ثقب با ثاى مثلثه بمعنى سوراخ و سوراخ كردن آمد كه باين معنى هيچ مناسب
نيست و ثقبت النار از باب نصر ثقوبا و ثقابة افروخته شد آتش و ثقب الكوكب
روشن شد ستاره كه باين معنى هم باز با دقت و تأمل معلوم مى گردد كه مناسب نيست
زيرا معنى عبارت چنين ميشود : مثل شمس كه اگر كمى روشن شود بيشتر آشكار گردد
و اين