الملائكة صور علمية جواهرها علوم ابداعية ليست كألواح فيها نقوش , أوصدور (
صور خ ) فيها علوم , بل هى علوم ابداعية قائمة بذواتها تلحظ الامر الاعلى فينطبع
فى هوياتها ماتلحظ , و هى مطلقة ( مطلعة خ ) لكن الروح القدسيه تخالطها ( تخاطبها
خ ) فى اليقظة , و الروح النبوية تعاشرها فى النوم .
ترجمه : ملائكه صور علميه اند ( يعنى عقول اند ) كه جوهر ذاتشان علوم ابداعى
است نه چون الواحى باشند كه در آنها نقوشى است يا صدورى كه در آنها علومى
است بلكه ملائكه علوم ابداعيه قائم بذاتشانند ( كه اتحاد علم و عالم و معلوم
است , و مثل نوريه اند ) . امر اعلى را را مينگرند و در هوياتشان آنچه را كه
ديده اند منطبع ميشود و آنان مطلعند لكن روح قدسى در بيدارى مخالط آنان , و روح
نبوت در خواب معاشر آنانست .
بيان : اين فص در بيان حقيقت ملك , و نحوه استفاده نبى از آن در گرفتن وحى
است . چون در فص گذشته كه در خصال سه گانه خاصه بقوه قدسيه نبوت بوده فرمودند
: نبى ذوات ملائكه را مشاهده مى كند و از آنان كلام خداى تعالى را مى شنود , اكنون
در اين فص در مقام توضيح اين مطلب مهم بر آمد كه حقيقت ملك چيست و ارتباط
نبى با آن و گرفتن وحى از وى چگونه است ؟ .
و چون جوهر ذاتشانرا علوم ابداعيه معرفى كرده است لازم