responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نصوص الحکم برفصوص الحکم نویسنده : حسن زاده الآملي، الشيخ حسن    جلد : 1  صفحه : 111

فص 22

كل ادراك فاما أن يكون لملائم , او لغير ملائم بل منافر , او لما ليس بملائم ولامنافر . اللذة ادراك الملائم . الاذى ( والاذى خ ) ادراك المنافر . ان لكل ادراك كمالا لذته ( و لذته خ ) ادراكه : للشهوة مايستطيبه , و للغضب الغلبة , و للوهم الرجاء , و لكل حس ما يعد له , و لما هو اعلى الحق ( و لما هوا على كمال هو الحق خ ) و خصوصا الحق بالذات . كل كمال من هذه معشوق لقوة دراكة .

ترجمه : هر ادراكى يا ملائم مدرك است و يا غير ملائم بلكه منافر است و يا نه ملائم است و نه منافر . لذت ادراك ملائم است . اذى ادراك منافر است . براى هر ادراك ( يعنى برى هر قوه مدركه ) كمالى است كه لذتش در درك آن كمال است : براى شهوت آنچه را كه خوش دارد , براى غضب چيرگى , براى و هم اميدوارى , براى هر حسى آنچه كه براى او آماده شده است , و براى قوه اعلى ( يعنى قوه عاقله ) حق و خصوصا حق بالذات . هر كمالى از اين كمالات معشوق قوه اى دراكه است .

بيان : در بعضى از نسخه هاى اين فص , در همه جا بجاى منافر منافى است . و در بعضى قسم سوم ادراك را كه( اولما ليس بملائم ولا منافر) است ندارد . و در بعضى فللشهوة , و لما هواعلى هو الحق , و كل كمال من هذه الكمالات معشوق ادراكه .

اين فص در لذت و الم قواى مدركه و باب معرفت نفس اين

نام کتاب : نصوص الحکم برفصوص الحکم نویسنده : حسن زاده الآملي، الشيخ حسن    جلد : 1  صفحه : 111
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست