نام کتاب : کلمه عليا در توقيفيت اسماء نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 69
و در حكمت متعاليه مبرهن شده است كه شيئيت شيى ء به صورتش است , و صور
حقيقى موجودات انحاء وجودات خاصه آنها است , و فصول منطقى علامات و امارات و
دلالات و حكايات از آنها هستند , و وجود را وحدت صمدى است لا جرم ما سوى الله
همه ربط محض اند و وجه و آبرويشان همان فيض وجود صمدى است كه به تعبير امام
سجاد عليه السلام در صحيفه ما سوى الله همه مرزوق اند , و رزقشان همين وجود است
كه الوجود بياض الوجه فى الدارين , و بدين معنى لطيف و شريف اشارت فرمودند
كه حق سبحانه صورة الصور است .
واقع مطلب اين است كه( يدين و اصبعين و عين و رجل و صورت و لسان) برخى
از آنها در آيات قرآنى و برخى در روايات آمده است , و انس و الفت به بعضى
از آنها مثلا يدين و عين كه در قرآن كريم آمده اند بيشتر از اصبعين و صورت و رجل
است , لذا مأنوس را تصديق دارند و درباره آن تاويل روا مى دارند , و از غير
مانوس تابى دارند فافهم .
تفصيل اين بحث را به ديباچه شرح عيون مسائل نفس به نام( سرح العيون فى شرح
العيون) ارجاع مى دهيم . و الله سبحانه ولى التوفيق .
سبحان الله عما يصفون الا عبادالله المخلصين .
تنظيم و تنميق اين رساله وجيز و عزيز در شب شنبه غره شهر شعبان المعظم 1411
هق 27
11
1369 هش پايان يافت . دعويهم فيها سبحانك اللهم و تحيتهم فيها
سلام و آخر دعويهم ان الحمد لله رب العالمين .
قم حسن حسن زاده آملى 27
11
1369 هش
نام کتاب : کلمه عليا در توقيفيت اسماء نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 69