responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : کرامت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 196
نيست . محال است چيزى كه زود گذر است و ملكه نفسانى نشده و به تعبير اهل اصطلاح , حال است نه ملكه , زمينه پيدايش ملكه شود . زيرا ملكات با هم رابطه دارند , چنانكه احوال نيز با هم در ارتباطند .

اگر علم و عمل صالح در حد حال است نه در حد ملكه , تقوا را در حد حال به دنبال خواهد داشت نه در حد ملكه . و تقوائى كه در حد حال باشد و نه در حد ملكه , كرامت در حد حال را به دنبال دارد و قهرا چون آن زير بنا در معرض گذر است , رو بنا هم در معرض زوال خواهد بود . معرفت و عمل ناپايدار , تقوا و كرامت ناپايدار را نتيجه مى دهد .

محبت , مركب راهوار سالك

سخن در اين بود كه خود را بسنجيم كه آيا اين درس و بحث ما مى تواند زمينه اى براى تقوا فراهم كند , يا نه ؟ آنانكه راهى اين راه بودند , گفتند از قرآن كريم بر مى آيد كه تقوا , زاد راه است , چون فرمود( : تزودوا فان خير الزاد التقوى ) [4] اما اين سالك الى الله كه زاد راه دارد , مركبى هم دارد و مركب سالك , محبت است . انسانى كه سوار بر مركب محبت است از ره توشه تقوا مدد مى گيرد . پس تقوا زاد راه است و خود قرآن هم نفرمود كار با تقواى تنها حل مى شود , چون تقوا بين راه است و هرگز خداى سبحان ما را به نيمه راه دعوت نمى كند , بلكه فرمود : تقوا زاد است , اين زاد را با مركب و راهنما و راه


[4]- سوره بقره , آيه 197

نام کتاب : کرامت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 196
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست