responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : کرامت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 130
( المكارم بالمكارم ) [1] , يعنى كرامتهاى نفسانى با كراهتها و رنجها حاصل مى شود , با آسايش و آسودگى به دست نخواهد آمد , پس همه بايد مكارم نفسانى را , با رنج و كوشش فراهم كنند , اگر چه رنج و كوشش براى بعضى بيشتر و براى بعضى كمتر است .

هدف انبياء كرامت انسانهاست

مطلب بعد اينكه , هدف اصيل انبياء عموما , و وجود مبارك خاتم انبياء - عليهم آلاف التحيه و الثناء - خصوصا , ترغيب به تحصيل مكارم اخلاقى است . يعنى همه انبياء آمدند كه نفوس انسانها را به كرامت برسانند , و آنها را كريم كنند و از لئامت برهانند , لذا حضرت رسول اكرم - صلى الله عليه و آله - فرمود :

( انما بعثت لأتمم مكارم الاخلاق ) [2]

همانطور كه بعثت حضرت رسول - صلى الله عليه و آله - براى تتميم قوانين و قواعد الهى است , براى تتميم مكارم اخلاقى نيز هست , يعنى انبياء پيشين - عليهم السلام - آمدند , و راه كرامتهاى اخلاقى را به انسانها آموختند , و آن راه نهائى را , كه راه برتر و بهتر است , وجود مبارك حضرت خاتم - صلى الله عليه و آله - به همراه خود آورده كه متمم راههاى انبياء پيشين است . وقتى خداى سبحان ,


[1]- غرر الحكم , ج 1 , ص 19 , حديث شماره 43 ( چاپ دانشگاه )

[2]- بحار , ج 16 , ص 210

نام کتاب : کرامت در قرآن نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 130
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست