نام کتاب : شش مقاله : جهان بيني الهي و جهان بيني مادي نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 304
ما نظر به اينكه به هر حال اين نوع از شناخت منطقى مورد قبول همگان است ,
بحث درباره مكانيسم تعميم را , از نظر فلسفه اسلامى , ضرورى نمى دانيم .
آنچه اينجا لازم است ياد آورى شود اينست كه شناخت منطقى منحصر به شناخت
تجربى تعميمى نيست , در شناخت تجربى , ذهن نخست مواردى را در عمل مى آزمايد و
سپس حكم را از موارد آزموده شده به موارد مشابه گسترش ميدهد , در حقيقت ,
عمل شناختى ذهن به صورت يك حركت افقى صورت ميگيرد .
شناخت منطقى آيه اى
ولى ذهن , نوعى ديگر فعاليت شناختى دارد كه آنرا بايد حركت (( عمقى )) ناميد
, در اين حركت , ذهن امور شناخته شده را وسيله و آيه قرار ميدهد , و به ماوراء
آنها نفوذ و عبور مى نمايد .
آنچه قبلا به آن اشاره شد , يعنى شناخت نيرو و عاملى به نام حيات از روى آثار
خاص , شناخت روان ناخود آگاه از راه يك نوع فعاليتها در سطح روان خود آگاه ,
شناخت گذشته و دور به وسيله آثار و علائم و آثار مستقيم حسى كه در حواس ما
پيدا ميشود , همه از اين قبيل است , اين نوع شناخت همان است كه ما نام آنرا
شناخت استنباطى يا استدلالى يا به تبع قرآن آيه اى نهاديم .
شناخت آيه اى , بر خلاف تصور افراد ناوارد , يك نوع شناخت تعقلى و فلسفى
است , درست است كه آنچه وسيله و آيه قرار گرفته است , محسوس و مشهود و از
نوع طبيعت است , ولى متد و روش عمل ذهن در عبور و نفوذ به ماوراء محسوس و
مشهود , صد در صد فلسفى و تعقلى است [1] .
[1]- رجوع شود به كتاب علل گرايش بماديگرى تاليف نويسنده .
نام کتاب : شش مقاله : جهان بيني الهي و جهان بيني مادي نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 304