نام کتاب : شش مقاله : جهان بيني الهي و جهان بيني مادي نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 296
طرف را درست نقل كنند و انتقاد نمايند ؟ چرا به مصداق (( خود مى كشى و خود
تغزيه مى خوانى )) اول تحريف ميكنند و آنگاه به نقد مى پردازند ؟
چرا به خود و مسلك خود اعتماد ندارند ؟
بيائيم رك و صريح , دو مكتب را روبروى هم نهيم و با اصول علمى و منطقى
ارزيابى نمائيم .
آيا الهى كه الهى است به معنى اينست كه طبيعت را منكر است ؟ يا قوانين
طبيعت را منكر است ؟ يا اصل عليت و معلوليت را منكر است ؟ يا اصل حركت را
نفى ميكند ؟ يا تأثير اجزاء طبيعت در يكديگر را قبول نميكند ؟ يا جهانرا يك
كل تجزيه ناپذير نمى داند ؟ يا به تكامل قائل نيست ؟
يا بر عكس , الهى كه الهى است به معنى اينست كه هستى را منحصر در طبيعت
نمى داند , قوانين حاكم بر هستى را منحصر به قوانين حوزه فيزيك و شيمى نمى شمارد ,
جهانرا در كل خود ذى شعور ميداند , براى جهان ماهيت (( ازاوئى )) و
(( به سوى اوئى )) قائل است ؟
تفاوت الهى با مادى , نظير تفاوت روانشناس و روانكاواست , پيش از آنكه
روانكاوى قلمرو ضمير باطن را كشف كند , روان انسان از نظر روانشناس جز يك
سلسله ادراكات , حكمها , استدلالها , غرائز , عواطف , تمايلات , ميل ها ,
اراده ها كه هر كس وجود آنها را در خود حبس كرده و مى كند , نبود .
روانكاوى كه پيدا شد , قلمرو وسيع ديگرى كشف كرد كه نام آنرا (( روان ناخود
آگاه )) گذاشت , دنياى روان ناخود آگاه از دنياى روان خود آگاه گسترده تر و
عظيمتر و حاكم بر دنياى روان خود آگاه است . روانكاوى , قلمرو سابق روانشناسى
را نفى كرد , بلكه واقعيت روان انسانى را از انحصار قلمروروان خود آگاه خارج
ساخت , روانكاوى قوانين
نام کتاب : شش مقاله : جهان بيني الهي و جهان بيني مادي نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 296