نام کتاب : شش مقاله : جهان بيني الهي و جهان بيني مادي نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 285
در برخى مذاهب , مانند اسلام , جهانشناسى مذهبى در متن مذهب رنگ فلسفى يعنى
رنگ استدلالى و تعقلى به خود گرفته است , در قرآن كريم و كلمات رسول خدا و
اميرالمؤمنين و ساير ائمه اطهار ( ع ) به مقياس وسيعى در مسائل فكرى و اعتقادى
از قبيل مبدء و معاد با تكيه بر عقل , استدلال و اقامه برهان شده است [1] از
اينرو جهان بينى اسلامى در عين اينكه جهان بينى مذهبى است , نوعى جهان بينى
عقلانى فلسفى است .
از مزاياى جهان بينى مذهبى كه جهان بينى علمى و جهان بينى فلسفى محض فاقد
آنند , اينست كه علاوه بر جاودانگى و بر عموم و شمول , قداست بخش است , به
اصول جهان بينى تقدس مى بخشد , و با توجه به اينكه ايدئولوژى بايد از حرارت
ايمان برخوردار باشد و گرايش ايمانى به يك مكتب مستلزم حرمتى است در حد
قداست , روشن ميشود كه يك جهان بينى آنگاه تكيه گاه يك ايدئولوژى واقع ميشود
كه رنگ و صبغه مذهبى داشته باشد .
از مجموع بيانات گذشته نتيجه ميشود كه يك جهان بينى آنگاه ميتواند تكيه گاه
عالى و بى نقص يك ايدئولوژى قرار گيرد كه وسعت و استحكام تفكر فلسفى و قدس و
حرمت اصول مذهبى را داشته باشد .
تئورى الهى و تئورى مادى
تفاوت جهان بينى الهى و جهان بينى مادى در كجا است ؟ الهى چه مى گويد و مادى
چه مى انديشد ؟ بحث الهى و مادى بر سر چه موضوع است ؟
[1]- رجوع شود به مقدمه جلد پنجم اصول فلسفه و روش رئاليسم و به كتاب سيرى در
نهج البلاغه فصل توحيد و معرفت .
نام کتاب : شش مقاله : جهان بيني الهي و جهان بيني مادي نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 285