نام کتاب : شش مقاله : جهان بيني الهي و جهان بيني مادي نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 283
داده هاى علم به غلط فلسفه خود را فلسفه علمى و جهان بينى خود را جهان بينى علمى
ناميده اند . البته در اين ميان نقش اثر تبليغى اين نام و عنوان را هم نبايد
فراموش كرد .
جهان بينى فلسفى
جهانشناسى فلسفى هر چند دقت و مشخص بودن جهان بينى علمى را ندارد , در عوض
از آن نظر كه متكى به يك سلسله (( اصول )) است و آن (( اصول )) اولا بديهى
هستند
و از ارزش نظرى مطلق بر خوردارند و ثانيا عام و در بر گيرنده اند و به اصطلاح از
احكام موجود بما هو موجودند , ثالثا ثابت و غير قابل تغييرند طبعا اقناع كننده
ذهن , و قابل اعتماد , و در برگيرنده و نا محدود است .
جهانشناسى فلسفى , بر عكس جهان شناسى علمى كه مانند نور افكنى در يك ظلمت
يلدائى است , مانند نور سپيده دم است كه فرا گيرنده است و كران تا كران را
مى گيرد , هر چند نيمه روشن و نيمه تاريك است . ذره بينى ها كه در پرتو نور
افكن قوى ميسر است , در پرتو سپيده دم ميسر نيست .
جهانشناسى فلسفى , پاسخگوئى به همه آن مسائلى است كه جهانرا در كل خود مشخص
ميكند , قيافه و چهره جهان را مى نماياند و اركان و پايه هاى ايدئولوژى انسانرا
استوار مى سازد يا از بيخ و بن ويران مينمايد .
جهانشناسى علمى و جهانشناسى فلسفى هر دو مقدمه عمل است ولى به دو صورت
مختلف , جهان بينى علمى به اين صورت مقدمه عمل است كه به انسان قدرت و
توانائى مى بخشد كه در طبيعت تصرف نمايد و آنرا در جهت دلخواه خود به خدمت
بگيرد , اما جهان بينى فلسفى به
نام کتاب : شش مقاله : جهان بيني الهي و جهان بيني مادي نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 283