نام کتاب : رساله نور علي نور در ذکر و ذاکر و مذکور نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 71
فصل هشتم در دعاى ماثور و غير ماثور
در اين فصل بحث از دعاى ماثور و غير ماثور است و نتيجه مستفاد آن براى اهل
بصيرت بسيار گرانقدر است . ماثور آنست كه از پيغمبر و امام منقول است .
و خواندن غير ماثور خواه شخص را قدرت آن باشد كه از خود انشاء كند , و يا
ديگرى
انشاء كرده است بخواند , جائز است و كسى آن را حرام ندانسته است و مانع نشده
است چنانكه در ابتداى تصنيف و تاليف و وعظ و خطابه و صلوه جمعه و عيدين
و نظير
آنها حق سبحانه را هر كس به لسان خود حمد و ثناء مى كند , و سيره علماء بر اين
سارى است و آن را روا دارند . نقل نكته( 884 هزار و يك نكته) در بيان
اين
مطلب لازم است كه آنچه را در اين فصل بايد بگوئيم در آنجا بطور اجمال گفته شده
است , و آن اينكه : اهل بصيرت بايد به ذيل اين حديث شريف توجه تام داشته
باشند :
فى كتاب الطب لابى عتاب عبد الله بن بسطام و اخيه الحسين بن بسطام
النيسابوريين : و حدثنا ابو عتاب عبد الله بن بسطام قال : حدثنا محمد بن خلف
قال : حدثنا الوشاء قال : حدثنا عبد الله بن سنان , عن اخيه محمد بن سنان قال :
قال جعفر بن محمد عليهما الصلوه والسلام :
ما من احد تخوف البلاء فتقدم فيه بالدعاء الا صرف الله عنه ذلك البلاء . اما
علمت ان اميرالمؤمنين عليه السلام قال : ان رسول الله صلى الله عليه و آله
وسلم قال : يا على ! قلت : لبيك يا رسول الله ! قال : ان الدعاء يرد البلاء
و قد ابرم ابراما .
قال الوشاء : فقلت لعبد الله بن سنان : هل فى ذلك دعاء موقت ؟ قال : اما
نام کتاب : رساله نور علي نور در ذکر و ذاکر و مذکور نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 71