نام کتاب : رساله نور علي نور در ذکر و ذاکر و مذکور نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 154
و طهارت روح از حظوظ شريفه اى كه مرجو از حق تعالى است , چون معرفتش و قرب
و مشاهدتش و ديگر انواع نعيم روحانى . و به قول شيخ در نمط تاسع اشارات در
مقامات العارفين : من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانى . و به اين نظر(
علم) حجاب باشد و اين وجه ديگر است در معنى العلم حجاب الله الاكبر , آرى .
تو بندگى چو گدايان به شرط مزد مكن *** كه خواجه خود صفت بنده پرورى داند
قال النبى ( ص ) :
قال الله تعالى من شغله ذكرى عن مسالتى اعطيته افضل ما اعطى السائلين
( مصباح الشريعه ) .
و طهارت حقيقت انسانيه از عوز و فقدان آنچه كه در جمعيت است و از تغير
صورت و حقيقت آنچه كه از جانب حق تعالى بدو واصل مى شود .
و طهارت سر انسان سر انسان آن حصه وجودى از مطلق تجلى جمعى است كه بدان حصه
به حق مطلق مستند است , و از حيثيت همين حصه به حق مطلق مرتبط است و طهارت
سر به اتصالش به حق مطلق و زوال احكام تقييديه اى كه به سبب معيت با عين
ثابته اش كه مجلاى قابل تجلى و مقيد آنست عارض وى مى گردد , مى باشد . زيرا كه
حكم حتمى و سنت بتى حق سبحانه است كه هر تجلى و صفات آن تابع مجلائى كه مرآت
آنست مى باشد , ولن تجد لسنه الله تبديلا ولن تجد لسنه الله تحويلا .
و طهارت خاصه انسان , بعد از تجاوز او از طهارت بدن و روح و سرش , به مقدار
تحقق او به حق تعالى , و احتظاء او به تجلى ذاتى حق سبحانه است .
حجاب راه توئى حافظ از ميان بر خيز *** خوشا كسى كه در اين راه بى حجاب رود
اين مرتبه از طهارت خاصه به انسان اعلى مراتب طهارت است . بعد از تجلى
ذاتى حجابى نيست و كمل را جز اين تجلى مستقرى نيست با حضور تام ,
فى مقعد صدق عند مليك مقتدر
, و معيت منبسطه ذاتيه بر عالم غيب و شهادت و آنچه كه غيب و شهادت مشتمل
برآنند . و بدانكه به قدر نيستى تو حق ظاهر مى شود , نمى بينى كه در ركوع سبحان
ربى العظيم مى گوئى , و در سجود سبحان ربى الاعلى . عارف شبسترى فرمايد :
نام کتاب : رساله نور علي نور در ذکر و ذاکر و مذکور نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 154