نام کتاب : رساله نور علي نور در ذکر و ذاکر و مذکور نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 153
و رها كردن آنها در ادراكاتى كه نياز بدانها نيست .
طهارت اعضاء از اطلاق و رها كردن آنها در تصرفات خارج از دائره اعتدال كه به
حسب شرع و عقل معلوم است . و به خصوص لسان را دو طهارت است : يكى صمت از
ما لايعنى , و ديگر مراعات عدل در آنچه كه از آن تعبير مى كند كه نه به نقص
بيان درباره آن جائر باشد , و نه وصفش بدانچه كه موصوف بدان نيست .
طهارت ظاهره در مراتب قواى عمليه نفس مرتبه تجليه است كه نفس قوى و اعضاى
بدن را به مراقبت كامله در تحت انقياد و اطاعت احكام شرع و نواميس الهيه
وارد نموده كه اطاعت اوامر , و اجتناب از منهيات شرعيه را به نحو اكمل نمايد
تا پاكى صورى و طهارت ظاهريه در بدن نمايان شود و در نفس هم رفته رفته خوى
انقياد و ملكه تسليم براى اراده حق متحقق گردد و براى حصول اين مرتبه علم فقه
بر طبق طريقه حقه جعفريه كافى و به نحو اكمل عهده دار اين امر است . فقه
مقدمه تهذيب اخلاق و اخلاق مقدمه توحيد است .
اما طهارت باطنه : طهارت خيال از اعتقادات فاسد و از تخيلات ردى , و از
جولانش در ميدان آمال و امانى .
و طهارت ذهن از افكار ردى و از استحضارات غير واقع غير مفيد .
و طهارت عقل از تقييد به نتائج افكار در آنچه كه اختصاص به معرفت حق سبحانه
و معرفت غرائب علوم و اسرارى كه مصاحب فيض منبسط او بر ممكنات است .
و طهارت قلب از تقلبى كه تابع تشعب است و تشعب نيز به سبب تعللاتى است
كه موجب تشتت عزم و اراده مى گردد . و قلب را هم واحد بايد . امير ( ع )
فرمود :
قلوب العباد الطاهره مواضع نظرالله سبحانه فمن طهر قلبه نظر الله اليه
. و فى الكافى ( ص 13 , ج 2 , معرب ) باسناده عن سفيان بن عيينه قال : سالته
يعنى ابا عبدالله ( ع ) عن قول الله عزوجل الا
من اتى الله بقلب سليم
؟ قال :
القلب السليم الذى يلقى ربه و ليس فيه احد سواه .
و طهارت نفس از اغراضش بلكه از عين خودش كه خميره آمال و امانى و كثرت
تشوقات است .
نام کتاب : رساله نور علي نور در ذکر و ذاکر و مذکور نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 153