نام کتاب : رساله نور علي نور در ذکر و ذاکر و مذکور نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 135
عبارت است از لوح محفوظ و قلم از جنس نورى است گسترده و درخشان .
51 نيشابورى از برخى معتمدان نقل مى كند : همانا ساحران از برخى ماهيان چيزى
بيرون مى آورند كه بدان مى نويسند . بنابراين نونى كه به ماهى تفسير شده عبارت
از دوات است . و كمك مى كند اين معنى را گفتار مروى از رسول خدا صلى الله عليه
و آله و آن عبارت است از اينكه آن جناب فرمود : همانا اول چيزى كه خداوند
آفريد قلم است . بعد از آن نون را كه همان دوات است آفريد . ( تا آخر حديث
) .
52 نون , فرشته اى است كه به قلم مدد مى رساند و قلم نيز فرشته اى است كه به
لوح مدد مى رساند . ( تا آخر حديث ) .
53 دو عين است كه هيچ نوشته اى نگاهشان نداشت . در هر يك از آن دو عين , دو
عين ديگر وجود دارد . دو نون است كه هيچ قلمى ننوشتشان در هر يك از آن دو نون
دو نون ديگر وجود دارد .
54 ابن فنارى در خطبه مصباح الانس گويد : فالحمد بالالسنه الخمسه لهذه الحقايق
الهيه فاعله كانت او كونيه قابله يكون متحدا بك فى ذاتك .
مراتب پنجگانه حمد را قيصرى در شرح فص يونسى فصوص الحكم ( ص 382 , ط
1 ) بيان فرموده است : و اعلم ان حقيقه الذكر عباره عن تجليه لذاته بذاته من
حيث الاسم المتكلم اظهارا للصفات الكماليه و وصفا بالنعوت الجلاليه و الجماليه
فى مقامى جمعه و تفصيله كما شهد لذاته بذاته فى قوله شهد الله انه لا اله الا هو .
و هذه الحقيقه لها مراتب : اعلاها و اوليها ما فى مقام الجمع من ذكر الحق نفسه
باسمه المتكلم بالحمد و الثناء على نفسه . و ثانيها ذكر الملائكه المقربين و هو
تحميد الارواح و تسبيحها لربها . و ثالثها ذكر الملائكه السماويه و النفوس
الناطقه المجرده . و رابعها ذكر الملائكه الارضيه و النفوس المنطبعه مع طبقاتها
. و خامسها ذكر الابدان و ما فيها من الاعضاء و كل ذاكر لربه بلسان يختص به .
چنانكه مراتب حمد را پنج گفته اند , حضرات را نيز پنج گفته اند : الحضرات
الخمس
نام کتاب : رساله نور علي نور در ذکر و ذاکر و مذکور نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 135