نام کتاب : دروس هيئت و ديگر رشته هاي رياضي نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 475
بايد نخست طلوع و غروب معكوس دانسته شود تا آن تفصيل تحرير گردد , و بتدريج
گفته آيد .
قوله( : و ابتداى مطالع از اعتدال ربيعى گيرند , و مطالع استواء را بعضى
از ابتداى انقلاب شتوى گيرند براى نكته اى كه در عمل ظاهر شود) . يعنى ابتداى
قوس مطالع جزء را از اعتدال ربيعى يعنى اول حمل بتوالى گيرند , چه اين كه
دانسته ايم كه مطالع قوس مقدار قوسى از معدل است كه با قوسى از منطقه برآيد
, پس تحديد بين نقطه اعتدال ربيعى تا نقطه طلوع را در مطالع قوس دخلى نبود . و
همچنين مطالع استوائى را هر گاه از نظيره انقلاب شتوى آغاز كنند , اعنى مراد
مطالع جزء است نه مطالع قوس . و چون مبدء مطالع استوائى را نظيره انقلاب شتوى
گيرند مطالع را مطالع بالقبه مى نامند , و چون مبدء مطالع استوائى را اول حمل
گيرند مطالع را مطالع فلك مستقيم و مطالع كره منتصبه گويند چنانكه در اوائل
همين درس گفته آمد , پس چون بر مطالع استوائيه صد درجه ( 90 ) افزايند مطالع
بالقبة حاصل شود فافهم .
بدان كه عبارت اخير قوشچى درباره مطالع بالقبه , مطابق اكثر نسخ مطبوع و
مخطوط كه در دست داريم چنان بود كه نقل كرده ايم , و در بعضى نسخ عبارت آن
چنين آمده است( : و بعضى مطالع استوائى جزء را ابتداء از اول جدى گيرند براى
نكته اى كه در عمل ظاهر شود) , حسن اين عبارت اين است كه در آن تصريح شده
است كه مراد از مطالع استوائى مبتدء از اول جدى , مطالع استوائى جزء است . و
اول جدى همان نقطه انقلاب شتوى است . كيف كان در تحديد مطالع استوائى چه تعبير
به ابتداء از انقلاب شتوى بشود , و چه تعبير به ابتداء از اول جدى , عبارت
ناتمام مى نمايد , زيرا مطالع بايد از معدل النهار محسوب شود نه از منطقة
البروج , لذا حق اين است كه گفته شود :
( مطالع استوائى جزء را بعضى ابتداء از نظيره انقلاب شتوى يا , ابتداء از
نظيره اول جدى گيرند بنابر نكته اى كه در عمل ظاهر شود) .
بدان كه مطالع جزء بلدى را هيچگاه از نقطه نظيره انقلاب شتوى نگيرند ,
نام کتاب : دروس هيئت و ديگر رشته هاي رياضي نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 475