نام کتاب : دروس هيئت و ديگر رشته هاي رياضي نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 275
و محقق طوسى گفته كه چون در اين دو مقالت تامل رود معلوم شود كه اعتدال بمعنى
تشابه احوال در خط استواء زيادت بود از آن كه در ديگر بقاع . و يمكن كه كيفيت
حرارت از جهت تشابه چندان احساس نيفتد , چه احساس هر محسوس كه متواتر باشد
و از يكنوع بود ضعيف باشد و نيك معلوم نشود , و آنچه بر عقب ضد طارى شود
احساس او زيادت بود . و اما فرط كيفيت حرارت فى نفس الامر نيز آنجا بيشتر
بود , پس اعتدال بمعنى تكافؤ در حرارت و برودت از آنجا منتفى شود . پس بر
تفسير اول سخن شيخ ابوعلى حق باشد , و بر تفسير دوم سخن اين فاضل نيز حق بود .
و ليكن در تقويت سخن شيخ كلامى دقيق مى توان بيان نمود , و ليكن در اين كتاب
بسطى چنان چندان لايق نمى نمايد . اگر خواهند از حواشى كه بر اين رساله نوشته شده
طلب نمايند .
اين بود سخن فاضل شاهمير در اينمقام . آرى بسى رد و ايراد در پيرامون عبارت
حكايت شده از قانون شيخ پيش آورده اند , و اينكه ما را انديشه بر اين است كه
به همين اندازه آگاهى در اين باره بسند باشد , و در آن كه گفته آمد فصول سال در
خط استواء هشت است گشتى كنيم :
بدان كه فصول سال در خط استواء هشت است : دو تابستان و ابتداى آن وقت رسيدن
آفتاب به دو نقطه اعتدال باشد , و نهايت آن وقت رسيدن آفتاب به نيمه ثور و
عقرب , و دو زمستان و ابتداى آن وقت رسيدن آفتاب به دو نقطه انقلاب باشد , و
انتهاى آن نيمه اسد و نيمه دلو , و دو بهار و ابتداى آن وقت رسيدن آفتاب با
واسط اسد و دلو باشد , و انتهاى آن اول حمل و ميزان , و دو خريف و ابتداى آن
وقت رسيدن آفتاب با واسط ثور و عقرب باشد , و انتهاى آن رسيدن آفتاب به
انقلابين . و وجه اين قسمت فصول هشتگانه بر اثر قرب و بعد شمس بسمت راس
آفاق استوائى باندك توجه ظاهر مى گردد .
تتمه :
تقسيم اقليم ارضى باقسام هفتگانه , و اقليم هشتم سماوى كه عرض اقليم رؤيت
بوده است , و دانسته شده است . و به اقليم هشتم باصطلاح عارفان اشارتى
شده است . اكنون بدان كه در بسيارى از كتب و رسائل علوم و فنون مطلقا
نام کتاب : دروس هيئت و ديگر رشته هاي رياضي نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 275