responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بررسي نظريه هاي نجات و مباني مهدويت نویسنده : ابراهیم آودیچ    جلد : 1  صفحه : 289

فلسفه ى هندوييسم

فلسفه ى هندوييسم چيست؟

اين يك پرسش منطقى است كه بدون آن نمى توان به اهداف و عقايد هندوييسم پى برد.[1] مفهوم اصلى هندوييسم براى مردمان تاميلى Tamil(ساكنين قسمت جنوبى هندوستان كه امروزه جزء ايالتى به نام Tamil Nadu به حساب مى آيند) تا زمان مستعمره سازى روشن نشد. برهماييسم كه آموزش به زبان انگليسى داشت مورد توجه برخى از خارجيان قرار گرفت و به همين دليل توانست تا حدودى در اروپا جايى براى خود باز كند كه دليل اصلى آن وجود ترفندهاى سياسى بود و دست آخر همگام با تفكرات عاريتى، توانستند هرج و مرجى بزرگ در بين پيروان برهمايى ايجاد كنند و با تشكيل يك نظام آپارتايد تا جايى پيش رفتند كه چيزى مثل هندوييسم باور شد. مى توان نتيجه اين تفكر را چنين بيان كرد: هندوييسم بازتاب يك تفكر جعلى، دينى و سياسى است ـ بر پايه ى آن چه آن ها مى جويند ـ تا اسطوره ى هندو را ملى توجيه كنند[2].

همان طور كه توضيح داده شد هندو مكتبى كهن است كه از رودخانه ى ايندوس سرچشمه مى گيرد. بيان اين مهم كه آيين هندو ريشه در Veda دارد، آهنگى است كه با تهاجم هندو اروپاييان (آريايى ها) در اين شبه قاره، قرن ها پس از تمدن شهرى نواخته شد. بسيارى از باستان شناسان نسبت به اين كه آريايى ها دليل اصلى ايجاد شهرنشينى در هندوستان بوده اند يا نه دچار ترديد هستند. اما اين مسأله به


[1]ـ ر . ك: Jotiba Phule

Samagraha Wanghmay

Government of Maharashtra.

[2]ـ ر . ك: Guna

asiatic mode: A socio - cultural Perspeetive (Delhi

BookwellPublications).

نام کتاب : بررسي نظريه هاي نجات و مباني مهدويت نویسنده : ابراهیم آودیچ    جلد : 1  صفحه : 289
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست