responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انسان کامل از ديدگاه نهج البلاغه نویسنده : حسن زاده آملي، حسن    جلد : 1  صفحه : 185

باب هفتم انسان كامل عقل مستفاد است كمالات فعليه براى نفوس مكتفيه قدسيه بالفعل است

( ز ) و اين چنين انسان عقل مستفاد است : ([ ان هيهنا لعلما جمالو أصبت له حمله ]) , [1] ([ كل شى ء أحصيناه فى امام مبين]) [2] كه همه حقائق اسمائيه را واجد است و جميع مراتب كماليه را حائز , زيرا هر چه كه به امكان عام براى بارى تعالى و مفارقات نوريه ممكن است واجب است , به علت اينكه حالت منتظره در آنان نيست چه حالت منتظره در چيزى است كه امكان استعدادى در وى باشد و امكان استعدادى از احوال ماده است و مفارقات نوريه تمام , و واجب الوجود فوق تمام است و الله من ورائهم محيط , بنابراين از جنبه تجرد روحانى انسان كامل و كمال اعتدال وجودى او كه بالفعل نفس مكتفى و كامل است بايد بالفعل مظهر تام جميع اسماء و صفات الهى باشد . زيرا از آنجانب امساك نيست و اينجانب هم نفس در كمال اعتدال و استواء است لذا كمالات انسانيه كه براى نفوس ناقصه امكان دارند


[1]نهج البلاغه .

[2]سوره يس , آيه 13 .

نام کتاب : انسان کامل از ديدگاه نهج البلاغه نویسنده : حسن زاده آملي، حسن    جلد : 1  صفحه : 185
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست