نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 47
بهترين راه براى شناخت احكام شرعى در وقت نياز , اين بود كه مردم بدون هيچ
واسطه اى به شخص پيامبر مراجعه مى كردند و مسائل مورد نياز را از وى مى
پرسيدند و او با گفتار و يا رفتار خويش و يا با آيه اى از كتاب خدا به آنها
پاسخ مى داد . خداوند در اين زمينه مى فرمايد :
﴿لقد
من الله على المؤمنين اذبعث فيهم رسولا من انفسهم يتلوا عليهم آياته و
يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمة و ان كانوا من قبل لفى ضلال مبين )) ( آل عمران , ( 169
5 ـ آسان بودن فراگيرى احكام
با توجه به گفتار پيش , دست و بال مسلمانان در اين دوره در
فراگرفتن احكام شرعى باز بوده است و به مشكل مهمى در اين زمينه دچار نمى
شدند , ولى نه بدين معناست كه در اين دوره اجتهاد و يا به تعبير ديگر تفقه
اصلا وجود نداشته است .
6 ـ مذموم بودن معنى اجتهاد تا قرن هفتم
برخى بر اين نظريه اند كه واژه اجتهاد تا قرن هفتم داراى معناى
مذموم و ناخوشايند ( اجتهاد از راه رأى ) بوده است , ولى بعدا تحولى در آن
پيدا شده و معناى جديد ( اجتهاد از راه منابع معتبر شرعى ) يافته است .
البته اين نظريه ممكن است مورد نقد قرار گيرد , زيرا باب اجتهاد به اين
معنى از همان اوايل هجرت رسول خدا ( ص ) براى اهل آن باز بوده است , چون
آغاز پيدايش زمينه اجتهاد و مايه هاى اصلى آن ـ كه عبارت از اصول احكام و
قواعد كلى آنها است ـ از اوايل هجرت رسول خدا به مدينه به تدريج پديدار شد و
لذا مى توان گفت كه اجتهاد در اصطلاح اول از حيث زمان , بر اجتهاد در
اصطلاح دوم تقدم دارد . اجتهاد از راه منابع شرعى در اين دوره بوده ولى
اجتهاد از راه رأى نبوده و شرح مختصرى در اين زمينه در آخر بخش دوم كه بحث
از اجتهاد به معناى رأى است مىآيد .
7 ـ مذمت اجتهاد از راه رأى
اگر چه از بررسيها بدست مىآيد كه واژه اجتهاد از زمان ائمه ( ع )
مورد مذمت آنها و پيروان آنها بوده است ولى اين دليل نمى شود كه اجتهاد از
همان قرن اول , تا قرن هفتم حامل معناى دوم بوده و بعد متحول گرديده و
داراى معناى اول شده است .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 47