نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 439
است ولى بر اساس منابع آنها اجتهاد مى كند و براى آن مسائل فتوا صادر مى
نمايند . مانند طحاوى ( م / 321 ) و سرخسى صاحب كتاب المبسوط و على بند
محمد بزودى (م ( 482 / صاحب كتاب الاصول و خصاف در مذهب حنفى . و ابهرى و
ابن ابى زيد قيروانى در مذهب مالكى , و ابواسحاق شيرازى در مذهب شافعى ,
اين اجتهاد را اجتهاد در تخريج نيز ناميده اند . اما اينكه آنان را اجتهاد
مقيد ناميده اند بدين جهت است كه اجتهاد او مقيد است بدان مسائلى كه
مجتهدان پيشين در آنها فتوا نداده اند .
اجتهاد چهارم
اجتهاد چهارم براى كسى است كه مى تواند دليل مجتهدى را در مسأله
بر دليل مجتهد ديگر ترجيح دهد , از قبيل ابوالحسن كرخى ( م / 340 ) و
برهان الدين مرغينانى صاحب الهداية در مذهب حنفى , و ابن جزى صاحب القوانين
الفقهيه و عبدالله خرشى و ابوالحسن تسولى صاحب البهجة در مذهب مالكى و
رافعى صاحب فتح العزيز و محى الدين نووى صاحب شرح صحيح و مسلم در مذهب
شافعى , و مرداوى و ابى خطاب كلوذانى در مذهب حنبلى .
اين اجتهاد را اجتهاد تمييز و ارزيابى نيز ناميده اند زيرا آنان مى
توانند از راه بررسى آرا و نظرات مختلف و گوناگون برترى رأى و نظر يكى را
بر ديگرى ثابت كنند و يا روايات قوى را از ضعيف و مشهور را از نادر و غريب
باز شناسند , البته آنان از نظر درجات علمى و كمال متفاوت و مختلف اند .
اجتهاد پنجم
اجتهاد پنجم براى آن مجتهدى است كه تنها آگاهى از فتاوا دارد و
مى تواند آراء و نظرات و فتاواى مختلف و گوناگون عالمان و دانشيان را بيان
كند . [1]
تذكر دو نكته
1 ـ اين اصطلاحات خاصه اهل سنت در اجتهاد اگر چه در نزد امام و
فقهاى ديگر اماميه به كار گرفته نشده ولى با واقع اينها مخالف نمى باشند ,
زيرا همه آنها در عالمان و فقيهان شيعه نيز وجود دارد .
[1]ـ در اين زمينه مى توانيد به شرح منظومه عقود رسم المفتى ابن عابدين ص 4 و 5 مراجعه نماييد .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 439