نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 203
محروم شدن اهل اجتهاد از مناصب :
در اين زمان اهل اجتهاد از مناصب دينى و غير دينى محروم بوده
اند , زيرا دولت مركزى بر اثر ضعف و ناتوانى و ترس از اختلافات بيشتر در
آرا و انديشه هاى عالمان و محققان , مناصب دينى و مذهبى و قضايى را براى
آنهايى كه بر طبق رأى و اجتهاد خود عمل مى كردند روا نمى داشت و تنها براى
آنانى روا مى داشت كه پيرو يكى از مذاهب چهارگانه معروف باشند و به آنها
هشدار مى داد از قضاوتى كه بر خلاف نظر حكومت باشد بپرهيزند .
در اين روزگار تنها به عالمان و مجتهدانى كه پيرو مذاهب معروف بوده
اند عنايت مى شد , ولى به عالمان و مجتهدانى كه داراى مذهب مستقل نبوده و
پيروانى نداشته اند ( مجتهد منفرد ) ارجى نهاده نمى شد , از اين رو ,
دانشيان از فقه اجتهادى رويگردان شدند و به تقليد از صاحبان مذاهب معروف
روى آوردند , تا به آن مرحله رسيد كه بعد از محمد بن جرير طبرى ( م 310 )
پيشواى مذهب جريرى ( و يا طبرى ) كسى باقى نماند , كه به طور واقعى در
احكام شرعى اجتهاد كند , طبيعتا اجماع قهرى بر تعين عمل بر طبق مذاهب پيشين
و انسداد باب اجتهادانجام شد و چون اجماع از نظر عالمان اهل سنت فى حد
نفسه حجيت و اعتبار دارد به اين دليل برخى از آنان فتوا به انسداد باب
اجتهاد و حصر مذاهب را به مذاهب مشهور چهارگانه داده اند و بدين گونه اين
روزگار آغاز عصر تقليد محض براى اهل سنت گرديد .
37 ـ پيامدهاى انسداد باب اجتهاد
انسداد باب اجتهاد و حصر مذاهب مشهور در اين دوره , پيامدهايى را به شرح زير دارا شده است :
1 ـ پديدار شدن اختلاف شديد بين مسلمانان , زيرا پيرو هر مذهبى آن
را مورد دفاع قرار مى داد و با مذاهب ديگر سخت به معارضه برمى خاست .
2 ـ محصور شدن بحثها در چارچوب خاص , زيرا پيرو هر مذهبى فقط
بحثهايى را در حدود آراء و نظريات پيشواى خود مطرح مى كرد و از آن تجاوز
نمى نمود .
3 ـ بينش و اعتقاد پيرو هر مذهبى به اينكه آنچه كه پيشوايش گفته
صحيح و بايد پيروى شود و آنچه را كه ديگران گفته اند باطل و نيايد پيروى
گردد .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 203