اين قراآت با قراآت هفتگانه فوق را قراآت عشر ( دهگانه ) مى نامند .
بعد از سه قرائت مذكور چهار قرائت ديگرى نيز وجود دارد كه عبارتند از :
قرائت محمد بن عبدالرحمان مكى
قرائت يحيى بن مبارك يزيدى
قرائت محسن بصرى
قرائت سليمان بن مهران
26 ـ زمان پيدايش مذاهب گوناگون :
پيش از ورود در بحث بجاست مقدمه اى كوتاه بيان شود :
متفكران و فقهاى جامعه اسلامى اين حقيقت را پذيرفته اند كه خداوند
براى جهانيان احكام و وظائف و قوانينى را معين كرده و از طريق وحى بر
پيامبر ( ص ) نازل فرموده و پيامبر , همه آنها را به مردم ابلاغ نموده است .
و نيز فقيهان اين حقيقت را قبول دارند كه غرض از تشريع احكام و قوانين اين
است كه خداوند را به گونه شايسته مورد پرستش قرار داده و از مزاياى آن به
طور مساوى بهره مند شوند . فقها همچنين بر اين اعتقادند كه عصيان فرمانهاى
ابلاغ شده , كيفر و عذاب اخروى را در پى خواهد داشت .
اين بينشها و اعتقادات باعث شد كه همه دانشيان مذاهب اسلامى در صدد
برآيند كه از راههاى ممكن به احكام ابلاغ شده از طريق وحى در زمينه هاى
زندگى مادى و معنوى اعم از فردى , اجتماعى , اقتصادى , سياسى , عبادى ,
اخلاقى و . . . دست يابند .
طبعا اين مطلب به دوران پس از رحلت رسول خدا اختصاص دارد , چون در
دوران حيات و حضور ايشان در جامعه اسلامى , بهترين راه براى شناخت احكام و
وظايف دينى اين بود كه مردم بدون هيچ واسطه اى به شخص پيامبر مراجعه مى
كردند و مسائل مورد نياز را مى پرسيدند و رسول خدا نيز در بيشتر اوقات با
گفتار و يا رفتار خويش و يا با آيه اى از قرآن به آنها پاسخ مى داد .
نام کتاب : ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي نویسنده : جناتی، محمدابراهیم جلد : 1 صفحه : 158