1 ) عام افرادى يا استغراقى هر گاه حكم عام بصورتى باشد كه فرد
فرد مصاديق و افراد موضوع حكم را شامل شود , به نحويكه از حكم عام , به
تعداد مصاديق و افراد احكام جزئى مستقل استخراج شود , اينگونه عام را عام
افرادى يا استغراقى گويند . مثلا هر گاه منظور از جمله[ ( همه دانشمندان
را احترام كنيد]( اين باشد كه فرد فرد دانشمندان , تحت حكم قرار گيرند ,
در واقع آحاد دانشمندان هر يك و مستقلا بايد مورد احترام واقع شوند .
و اين عام , عام استغراقى است .
2 ) عام مجموعى در اين حالت , حكم عام قابل تقسيم و تفكيك به
افراد نيست يعنى اگر حكم نسبت به يكى از افراد هم اجرا نشود , اطاعت
از حكم صورت نگرفته است . مثلا در جمله[ ( همه دانشمندان را احترام
كنيد]( اگر منظور اين باشد كه همه دانشمندان بكجا مورد احترام قرار
گيرند , نه بصورت فرد فرد , اين عام را مجموعى گويند . و يا مثلا در
جمله[ ( دادگاه با حضور كليه اعضاء و هيأت دادرسان رسمى است]( چنانچه
حتى يكى از اعضاء و هيأت دادرسان در محكمه حضور نداشته باشد , حكم جمله ,
كه رسمى بودن جلسه مى باشد تحقق نيافته است .
3 ) عام بدلى در اين نوع عام , حكم شامل همه افراد است ولى با
تعلق آن بر يكى , منظور تحقق مى يابد . بر خلاف عام افرادى كه حكم بر
آحاد و افراد تحت عام مستقلا و به تفكيك بار مى شود , و عام مجموعى كه
شمول حكم بر مجموعه افراد تحت عام به هيأت اجتماع و بدون تفكيك و
تقسيم و استقلال افراد است .
اين عام در فارسى غالبا با كلمه هر يك و در عربى كل يا أية بيان مى گردد . مثلا هر يك از اعضاء كلا كه آمدند مجاز به ورود