قالبها استفاده كرده است به عنوان حقيقت شرعيه ناميده مى شوند .
در مورد منشاء و ريشه وضع اينگونه الفاظ و كلمات , بحث
بسيارى شده است . گروهى عقيده دارند كه اينگونه الفاظ و كلمات به صورت
تعيينى وضع شده و عده اى از علماء نيز معتقدند كه به صورت تعينى بوده
است . مثلا ممكن است كلمه ( صلوة ) در جاهليت به دعا اطلاق مى شده ولى
شارع مقدس آن را مجازا بر اعمال مخصوص نماز مسلمين اطلاق كرده است .
يعنى وقتى مى فرمايد : ﴿ اقيموا الصلوة﴾
يعنى[ ( نماز بخوانيد]( نه اينكه دعا را بجا آوريد . در مقابل حقيقت
شرعيه دو اصطلاح ديگر نيز در آثار دانشمندان تحت عنوان حقيقت عرفيه و
حقيقت قانونيه بكار رفته است .
بطور خلاصه بايد گفت اگر كلمات و اصطلاحات , حامل يك بار شرعى
نباشند ولى در عرف داراى معانى و مفاهيم معلوم باشند , در اصطلاح گفته
مى شود كه اينگونه كلمات حقيقت عرفيه دارند .
در مورد حقيقت قانونيه , بايد گفت كلمات و اصطلاحاتى وجود
دارند كه با وجود استعمال عرفى به نحوى مورد تعريف قانونگزار قرار مى
گيرند . يعنى قانونگزار با جعل اين كلمات , هويت جديدى براى آن ايجاد
مى كند . مانند تعاريفى كه در مقدمه قانون مربوط به اراضى , در مورد زراعت
و انواع اراضى دائر و بائر و موات يا كلماتى مانند نسق و حق آيه بعمل
آمده است در اصطلاح مى گويند اين كلمات داراى حقيقت قانونى است .