أحكام تكليفه خمسة باسرها با يكديگر متضاد هستند ( وجوب ضد
حرمت , حرمتضد كراهت , استحباب ضد وجوب ) زيرا هر يك از أحكام حدى
دارند كه بوصف آن حد در عالم وجود با ديگرى متضاد است . ألبته به
اعتقاد بعضى از محققان احكام تكليفية با يكديگر تضاد ندارند و مى گويند
تضاد متعلق به امور تكوينى و خارجى است حال آنكه أحكام تكليفية امور
اعتبارى هستند و در امور اعتبارى تضاد راه ندارد . در پاسخ مى گوئيم ما
أحكام تكليفية امور تكوينى و مسائل خارجى است . اكنون بايد تحقيق نمود
كه آيا شىء واحد مى تواند مجمع دو تكليف متضاد باشد . به تعبير ديگر
آيا شىء واحد مى تواند هم مأموربه و هم منهى عنه واقع شود ؟
علماى اصول از قديم در جواز و عدم جواز اجتماع أمر و نهى در شىء
واحد اختلاف نظر داشته اند , اغلب علماى اشارعة اجتماع أمر و نهى را
جائز مى دانند و بعضى از علماء نيز اجتماع امر و نهى را در مقام اول (
جعل و تشريع ) بى اشكال مى دانند . فضل بن شاذان نخستين قائل به اين قول
است . گروهى از متأخرين نيز قائل به اين جوازند . بنابراين از نظر
جوازيون بحث عمده بايد در مقام دوم ( امتثال ) صورت پذيرد .
أما اكثر علماى معتزلة و اكثر علماى شيعة قائل به عدم جواز اجتماع
أمر و نهى در مقام اول مى باشند و ا ين مطلب را از مصاديق اجتماع ضدين
بشمار مىآورند و معتقد به تعارض اند .