responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مقالات اصولي نویسنده : موسوی بجنوردی، محمد    جلد : 1  صفحه : 41
بر حكيم لازم است كه بعث و ارسال رسل و انزال كتب كند . وقتى حكيم ببيند كه امت بتمامى در راه خلاف واقعى افتاده است , بايد رفع شبهه و القاى خلاف كند تا امت تماما به ضلالت و گمراهى نيفتد ( اختلاف امتى رحمة ) وقتى همه بر امرى اتفاق دارند و القاى خلاف هم نمى شود , معلوم مى گردد كه رأى جمع رأيى درست و متين است .

بايد دانست كه اگر اين مطلب پذيرفته شود , باز هم رأى شيعه را به كرسى مى نشاند . زيرا شيعه است كه قائل است به اينكه امام معصوم قائم در موارد لزوم بين علما القاى خلاف مى كند و در مقابل نيز , با حضور معصوم ( ع ) در بينمجمعين , اجماع دخولى و به اصطلاح مجهول النسب پديد مىآيد . لكن آنچه قاعده عقلى و عقلايى مى گويد اين است كه بر امام تبليغ احكام لازم است , اما وى وظيفهندارد كه در بين علما باشد و ببيند در كجا به اشتباه و خلاف مى روند تا جلوىآنها را بگيرد .

بنابراين , ادله اى كه از كتاب و سنت و عقل بر حجيت اجماع اقامه مى شود هيچ كدام مثبت حجيت اجماع به عنوان يكى از ادله نيست و آن را به يك بيان درعرض كتاب و سنت و در بيان ديگر در طول اين دو قرار نمى دهد . آرى , اين همه ممكن است قاعده اى را عرضه كنند كه بر اساس آن گفته شود اجماع مى تواند كاشف از رأى معصوم ( ع ) باشد و به بركت آن به سنت راه برده شود . اما , در اينحال , حجت و دليل همان سنت و قول معصوم است , نه آنكه اجماع عرضا يا طولا باشد .

4 . اقسام اجماع

به اصطلاح علماء اصول اجماع به دو قسم تقسيم مى شود[ : ( اجماع منقول]) و[ ( اجماع محصل]) . اجماع منقول آن است كه فقيه به واسطه يا به وسايط به نقل اجماع بپردازد . البته اگر اجماع به طور تواتر نقل شود , فى الحقيقه با اجماعمحصل سر و كار داريم . اما اگر فقيهى به طور خبر واحد نقل اجماع كند , اجماع منقول است . پس آن اجماع منقول كه در برابر اجماع محصل قرار مى گيرد اجماعى است كه به خبر واحد باشد , و ظاهر مسئله اين است كه در حجيت اجماع دخولىهمه

نام کتاب : مقالات اصولي نویسنده : موسوی بجنوردی، محمد    جلد : 1  صفحه : 41
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست