responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مقالات اصولي نویسنده : موسوی بجنوردی، محمد    جلد : 1  صفحه : 165
حكم يا مواردى ديگر از اين قبيل نمى توان به اطلاق خطاب تمسك كرد و مثلا گفتواجب است يا واجب نيست , بلكه بايد به نتيجة الاطلاق و يا به نتيجة التقييد تمسك كرد , كه اصطلاحا متمم الجعل گفته مى شود .

ب . متكلم در مقام بيان جهتى است كه ما مى خواهيم از آن جهت به اطلاق تمسك كنيم . اما اگر متكلم اصلا در مقام بيان نبود , بلكه در مقام اصل تشريع بود , نمى توان به اطلاق تمسك كرد .

در مقام اصل تشريع حكم شارع مى فرمايد ﴿ يا ايهاالذين آمنوا أقيموا الصلوة , و يا در مقام اصل تشريع يك معامله مى فرمايد ﴿ أحل الله البيع و حرم الربا در اينجا نمى توان به اطلاق ﴿ أحل الله البيع تمسك كرد تا هر جا در مورد اعتبار و عدم اعتبار قيد و يا شرطى شك كرديم با اين اطلاق آن را برداريم . زيرا در اينجا شارع در مقام تشريع اصل مشروعيت بيع است . همچنين است وقتى كه شارع مى گويد ﴿ يا ايهاالذين آمنوا اقيمواالصلوة در اينجا وى در مقام اصل تشريع نماز است . بنابراين اگر شك كرديم كه در صلات جزئى و يا شرطى معتبر است يا نه , نمى توان گفت كه بايد به اطلاق[ ( اقيمواالصلوة]) تمسك كرد و آن مشكوك الجزئية و يا مشكوك الشرطية را برداشت . چنين نيست و اطلاق وجود ندارد . چون وقتيكه ما اين مطلب را كهشارع در مقام اصل تشريع است احراز كرديم , قهرا نمى توان به اطلاق تمسك كرد . و نيز نمى توان به اطلاق تمسك كرد وقتى كه شارع در مقام بيان از يك جهت نيست , بلكه در مقام بيان از يك جهت ديگر است . براى مثال , هنگامى كهخداوند تبارك و تعالى مى فرمايد ﴿ و كلوا مما أمسكنه , يعنى از آن چيزى كه كلب صيد مى گيرد بخوريد , بايد ديد دستور﴿ و كلوا مما أمسكنه در مقام بيان چه مسئله اى است . در پاسخ مى گوييم شارع در مقام بيان حليت أكل لحم حيوانى است كه با اين خصوصيت صيد شده است . لكن اين مطلب كه دهان سگ با گوشت حيوان ملاقات كرده است و سگ هم نجس العين است و , بنابراين , بايد دهان زده آن را تطهير كرد , داخل در اطلاق﴿ و كلوا مما أمسكنه نيست تا گفته شود نيازى به تطهير نيست . زيرا اطلاق از جهت حليت اكل لحم حيوانى است كه سگ آن را صيد كرده است , نه در مقام بيان طهارت . بنابراين , نمى توان براى اثبات طهارت به

نام کتاب : مقالات اصولي نویسنده : موسوی بجنوردی، محمد    جلد : 1  صفحه : 165
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست