responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مقالات اصولي نویسنده : موسوی بجنوردی، محمد    جلد : 1  صفحه : 117
نسبت به جسم , كه هر چند سفيدى به آن جسم صدق مى كند ولى باعتبار عروض صفتبياض بر جسم كه اين بياض خارج از ذات جسم است .

گاهى عنوان منتزع از معنون است باعتبار نفس عنوان و بدون ضميمه كردن حيثيت زائد بر ذات , مثل سفيدى در مقايسه با سفيد كه نفس سفيد منشأ انتزاع سفيدى است بدون آنكه سفيد ديگرى بر اين سفيد ضميمه گردد يعنى سفيد بنفس ذاته به سفيدى وصف مى شود , نه به سفيد ديگر .

با تفكيك انواع انتزاع معنون روشن شد كه انتزاع هر عنوان منتزع , از ذاتبه اعتبار ضميمه كردن حيثيت زائده بر ذات نمى باشد بلكه بعضى از عناوين به ضميمه كردن حيثيت زائده بر ذات انتزاع مى شوند .

ثانيا . عقل انسان بعضى از عناوين را جعل و اعتبار مى كند كه صرفا وظيفهكاشفيت و حكايت از معنون را ايفاء مى نمايند بدون اينكه عنوان كاشف از محمولبالضميمه باشد , تا انطباقش از باب انطباق كلى بر فردش باشد , مثل عنوانعدم و ممتنع كه هيچ ما بحذائى در خارج ندارند و مثل عنوان حرف و نسبت كه داراى وجود رابط است , نه قابل وجود استقلالى است و نه قابل تعقل استقلالى .

شايد غصب از همين خصوصيت برخوردار باشد كه عنوانش كاشف از محمولبالضميمه مشخص نباشد , بلكه با عنوان ديگرى كه حقايق متباينه دارد تحقق بيابد .

ثمره نزاع در مسئله اجتماع امر و نهى

ثمره نزاع در مسأله اجتماع امر و نهى زمانى آشكار مى گردد كه مأموربه , عبادت باشد , مثلا بنابر قول امتناع أمر و نهى و با ترجيح جانب نهى , عبادتىكه انجام يافته است فاسد مى شود , زيرا با ترجيح جانب نهى , امر فعليت ندارد و عبادتى كه انجام يافته با فرض فعليت نهى صلاحيت براى تقرب ندارد , چون فعلى كه مبعد است نمى تواند مقرب باشد اگرچه مكلف ملاك ذاتى مأتى به يعنى عبادت را قصد كند , ولى بهر حال فعل مبعد نمى تواند مقرب باشد . و باتوجه به اينكه با علم به حرمت و عمدا مأموربه و منهى عنه را جمع كرده است عبادت او عبادت فاسده مى شود .

نام کتاب : مقالات اصولي نویسنده : موسوی بجنوردی، محمد    جلد : 1  صفحه : 117
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست