نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد جلد : 1 صفحه : 229
مقدّمه
هيچ مسلمان واقعى با ستمگران سازش نمىكند; امّا همه مسلمانان نيز
از يك شيوه مبارزاتى پيروى نمىكنند بلكه ممكن است در موقعيتها و زمانهاى
مختلف، روشهاى گوناگونى را برگزينند. يكى از انواع مبارزهها، مبارزه در
حال تقيه است كه شخص مبارز، پنهان و در يك حالت استتار به دفاع مىپردازد;
به تعبير ديگر، تقيه بيشترزدن و كمتر ضربه خوردن است نه از مبارزه دست
برداشتن. مبارزه فرهنگى نيز شكل ديگرى از مبارزه است.
حفظ و حراست از يك ارزش و فرهنگ ارزشى و سپردن آن به نسلهاى
بعدى مهمترين امور است; هريك از امامان (عليهم السلام) با شناخت دقيق
طبيعتِ اجتماع و ماهيت قدرت حاكم، همواره به انجامدادن اين امر
پرداختهاند; ولى هرگز از تلاش در مسير عينيت بخشيدن حكومت نيز غفلت
نورزيدهاند. اينكه بگوييم تشكيل حكومت براى ائمه (عليهم السلام) اهميت
چندانى نداشته است و آنها به چشم ابزار به حكومت مىنگريستند و گاه تلاش
براى پديدآوردن حكومت الهى را ضرورى نمىدانستند، بسيار قابل تأمل است;
زيرا يا معناى حاكميت الهى و مؤلفههاى تشكيلدهنده دين مورد غفلت واقع شده
و يا شناخت ما از وضعيت خلفاى اموى و عبّاسى و فاصله آنها از حكومت الهى و
مدينه فاضله اسلامى كافى نيست. چنانكه انديشه منحصردانستن رسالت دين در
ساختن جهان آخرت، بدون توجه به دنيا و حكومت بر مردم، شكل آشكارتر همان
انديشه مهم نبودن مسأله تشكيل حكومت و سازمان جامعه براى ائمه (عليه
السلام) است.
البته آنچه انكار ناپذير است و شايد سبب بروز برخى از اشتباهات
شده، عدم توفيق كامل همه ائمه (عليهم السلام) در سازماندهى سياسى ـ
اجتماعى است; درحالىكه نخواستن با نتوانستن تفاوت دارد و عملىنشدن طرح به
معناى اقدام نكردن در جهت انجام آن نيست. همچنان كه
نام کتاب : تاريخ تحليلي اسلام نویسنده : نصیری رضی، محمد جلد : 1 صفحه : 229