«وَ عَهِدْنا إِلى إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ
أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْعاكِفِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ»[2] «و ما از ابراهيم و (فرزندش) اسماعيل پيمان
گرفتيم كه: خانه مرا براى طوافكنندگان و اعتكافكنندگان و ركوع و سجدهكنندگان
(از هر پليدى) پاك و پاكيزه كنيد». اين آيه مباركه دلالت دارد بر اين كه طواف،
اعتكاف، ركوع و سجود در يك سياق و راستا بوده و محبوب
[1]. اعتكاف (افتعال) از واژه عَكَفَ است؛ و در
اصل، به معناى محبوس ماندن و در مكانى مقيم شدن و ملازم چيزى بودن است (مكث و
لبث)؛ و در اصطلاح شرع، به معناى توقّف و ماندن در مساجد به قصد عبادت است.