وَ أمّا التفأل بالقُرآن بمعنى معرفة عواقب الأمور و
المغيبات. فقد نهى عنه، كما في الوسائل، ج 4، ص 875، عن أبي عبد الله عليه السلام
قال: «لا تتفأل بالقرآن». و ايضاً راجع: العروة الوثقى، كتاب الحج، مقدمة فى آداب
السّفر و مستحباته تجد معنى الاستخارة و كيفيتها و آدابها. و اللَّه العالم.
س 317-
فرمودهاند اگر كسى مىخواهد به كمالات معنوى برسد بايد ادعيه و اذكار را بمانند
دارو بداند و آن را زير نظر طبيب روحانى و مجتهد مصرف كند زيرا ادعيه ما داراى
مراتب روحى است، آيا صحيح است؟
ج-
خواندن دعاهاى معروفه كه سند صحيحى دارند براى همه مستحب است و داشتن استاد اخلاق
بسيار خوب و لازم است اما اذكار ساختگى برخى افراد و دستور آنها هيچ مبناى شرعى
ندارد.
س 318- با
توجه به اينكه خداوند در سوره شمس يازده قسم براى تزكيه نفس خورده است، عدهاى
تزكيه و تهذيب نفس را واجب نمىدانند، آيا صحيح است؟
ج-
تزكيه نفوس به حدّ دورى از گناه و انجام واجبات از اهم واجبات است.
س 319- اين
جانب در آستانه سفر هستم، لطفاً موعظه و نصيحتى بفرماييد.
ج-
شخصى عازم سفر بود و خدمت حضرت امير المؤمنين على عليه السلام رسيد و همين خواسته
شما را از آن حضرت درخواست كرد حضرت فرمود: اگر همراه و همسفر مىخواهى، خداوند
تو را بس است. اگر رفيق مىخواهى، كرام الكاتبين تو را بس است. اگر مونس و هم زبان
مىخواهى، قرآن تو را بس است. اگر پند و عبرت مىخواهى، دنيا تو را بس است. اگر
عمل مىخواهى، عبادت تو را بس است. اگر موعظه و نصيحت مىخواهى، مردن تو را بس
است.