ج-
ظاهراً منشأ آن حديث شريف معراج است كه مرحوم فيض (ره) در كتاب وافى، ج 3، أبواب
المواعظ، از ارشاد القلوب ديلمى (ره) و غيره نقل كرده است و در آن حديث وارد شده
كه خداوند متعال به طور مكرر حضرت رسول صلى الله عليه و آله را با نداى يا احمد يا
احمد ... خطاب فرموده است.
س 309-
شخصى ادعاى ملاقات با امام زمان را مىكند و به نام سير و سلوك و تهذيب نفس
راههايى را مطرح مىكند و زمانى را هم تعيين كرده كه مىگويد امام زمان (عج) در آن
تاريخ ظهور خواهد كرد و معتقد است روايت كذب الوقاتون، ديگر باطل شده است، لطفاً
نظر خود را در اين باره بيان كنيد.
ج- ما
فعلًا موظف هستيم به تكليف خود در زمان غيبت كه فقهاى عظام براى ما معين مىكنند
عمل كنيم و اين نوع كارها معمولًا انگيزههاى مادى و گاهى سياسى دارد و كذب اين
سخن تا وقتى كه او معين كرده روشن مىشود. لذا مؤمنين بايد مواظب اين توطئهها
باشند و در دامان اين افراد سودجو و مغرض نيافتند و دين و دنياى خود را تباه
نسازند و از مؤمنين و شيعيان جدا نشوند كه منشأ فرقه بهائيت هم همين امور بوده
است.
س 310-
شخصى گفته است هركس غيبت مرا بكند من راضى هستم، آيا غيبتش جايز است؟
ج-
خير، بازهم غيبت كردن او اشكال دارد، چون غيبت حق الناس محض نيست و در آيات و روايات
از آن بطور مطلق نهى شده است.
س 311-
شخصى قرائت نمازش درست نيست و مىتواند آن را تصحيح كند، ولى بجاى آن مشغول كارهاى
مستحبى مثل خواندن قرآن و دعا مىشود، آيا صحيح است؟
ج- در
فرض سؤال لازم است قرائتش را تصحيح كند و ثواب داشتن عمل