خوردن مزاج بشود جايز نيست، مگر اينكه ضرورت ايجاب كند-
مثلًا جهت معالجه لازم شود- كه در اين صورت بقدر ضرورت جايز است.
س 139- هم
غذا شدن با اهل سنت چه صورتى دارد؟
ج-
اشكالى ندارد.
س 140- رفت
و آمد و هم غذا شدن با افرادى كه شرابخوار و بىنماز هستند و به پاك و نجسى اهميت
نمىدهند، چه صورت دارد؟
ج-
چنانچه منكر ضرورى اسلام نباشند محكوم به اسلام و پاك هستند ولى بهتر اين است كه
با چنين افرادى معاشرت نشود، مگر اينكه اميد به هدايت آنها و امكان ارشاد و امر به
معروف و نهى از منكر باشد.
س 141-
شخصى اصول و فروع دين را بلد نيست، خوردن غذايى كه او طبخ مىكند و هم غذا شدن با
او چه صورتى دارد؟
ج- اگر
اصول دين را قبول دارد ولى نمىتواند آنها را بطور تفصيل و ترتيب بيان كند، پاك
است و غذا خوردن و هم غذا شدن با او اشكال ندارد، اما اگر اصلًا متوجه نيست به
طورى كه اگر از اصول دين او سؤال شود اظهار بىاطلاعى مىكند و جاهل محض است،
محكوم به اسلام نيست و غذاى مطبوخ او و چيزهاى ديگر كه با رطوبت به بدن او ملاقات
كرده نجس است.
س 142-
همسر اين جانب، نسبت به غسل و نماز بىاعتنا است، مصرف غذايى كه او پخته است چه
صورت دارد؟