است و هيچ عمل خلاف وقف، حتى از جانب واقف و متولى شرعى آن
جايز نيست. در صورت تحقق وقف صلح بعد از آن باطل است و هيچ اثرى ندارد.
س 75-
بسيارى از اراضى هستند كه به ثبت موقوفه مىباشند، اما در هيچ زمانى به وسيله آب
موقوفه كشت و زرع نشدهاند و به كلى متولى وقف آنها را احيا نكرده است و موات
بودهاند و ديگران آنها را احيا كردهاند. آيا اينگونه اراضى حكم وقف دارند؟
ج- اگر
از ابتدا كه وقف شده موات بوده است، اين وقف صحيح نبوده است.
لذا كسى كه آن را احياء كرده است، مالك آن مىشود، البته
طبق مقررات جمهورى اسلامى ايران، ولى اگر قبلًا محيات بوده و بعد باير شده است
احياءكنندگان جديد مالك آن نمىشوند.
س 76- آيا
جنگلها و مراتع ملى را كه جزء انفال است اشخاص مىتوانند قبل از تملك قانونى وقف
كنند؟ و مراتعى كه قبلًا با اين شرايط وقف گشتهاند چه تكليفى دارند؟
ج- لا
وقف إلّا في ملك. بطور كلى كسانى كه مالك چيزى نباشند، نمىتوانند آن را وقف كنند،
لذا وقف مراتع و جنگلها صحيح نيست. و اگر قبلًا اين كار شده آن وقف باطل است.
س 77- آيا
سهام شركتهاى تجارى را مىتوان وقف كرد؟ و در صورت صحيح بودن وقف، آيا تغيير ارزش
سهام و يا ورشكستگى شركت تأثيرى در وقف دارد؟
ج- بلى
مىتوان سهام شركت را وقف كرد، چون سهام به معناى ماليّت مقدارى از تأسيسات آن
شركت است كه منفعت هم دارد و وقف مشاع