س 367- آيا
شركت در مجالس لهو و لعب فقط براى صرف غذا جايز است؟
ج-
چنانچه بساط حرام برچيده شده باشد، شركت براى صرف غذا مانعى ندارد.
س 368- با
توجه به سؤال 954 و پاسخ آن در جلد اول جامع المسائل مبنى بر اينكه شرطبندى و
گرفتن و دادن پول حرام است با عنايت به ماده 10 قانون مدنى و قاعده «العقود تابعة
للقصود» اگر در بازيهاى امثال فوتبال، واليبال و پينگپنگ شرطبندى به معناى لغوى
آن نشود بلكه طرفين قراردادى بسته و تحت عنوان عقدى ديگر از قبيل مصالحه، متعهد
شوند هر گروه يا تيمى كه برنده شد به مقدار پول مصالحه شده ميوه يا شيرينى يا
نوشابه خريدارى و متفقاً يا منفرداً استفاده كنند. حكم اين قرارداد چيست؟ و آيا
الفاظى از قبيل مصالحه، ماهيت گرفتن و پرداخت كردن اين وجه را عوض مىكند؟ و به
صورت گويا مورد مذكور حرمت دارد؟
ج-
مضافاً به اينكه كليت قاعده «العقود تابعة للقصود» مخدوش است، صلح و شرط بايد
مشروع باشد، بنابراين حرمت شرعى برد و باخت به نحوى كه در متن ذكر شده است به قوت
خود باقى است.
س 369-
اخيراً در مسابقات فوتبال روشى مرسوم شده براى شرطبندى به اين صورت كه هر فرد قبل
از بازى روى برگههايى به نام «تُت» نتيجه بازى را پيشبينى مىكند و آن برگه را
با مبلغى به مركز تحويل مىدهد و در پايان بازى هر كس درست پيشبينى كرده بود
جايزه هنگفتى مىگيرد، حكم آن را بيان كنيد.
ج- اين
كار حكم قمار را دارد و جايز نيست و تصرف در آن جايزه هم، جايز نيست.