responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 2  صفحه : 273

س 367- آيا شركت در مجالس لهو و لعب فقط براى صرف غذا جايز است؟

ج- چنانچه بساط حرام برچيده شده باشد، شركت براى صرف غذا مانعى ندارد.

س 368- با توجه به سؤال 954 و پاسخ آن در جلد اول جامع المسائل مبنى بر اينكه شرطبندى و گرفتن و دادن پول حرام است با عنايت به ماده 10 قانون مدنى و قاعده «العقود تابعة للقصود» اگر در بازيهاى امثال فوتبال، واليبال و پينگ‌پنگ شرطبندى به معناى لغوى آن نشود بلكه طرفين قراردادى بسته و تحت عنوان عقدى ديگر از قبيل مصالحه، متعهد شوند هر گروه يا تيمى كه برنده شد به مقدار پول مصالحه شده ميوه يا شيرينى يا نوشابه خريدارى و متفقاً يا منفرداً استفاده كنند. حكم اين قرارداد چيست؟ و آيا الفاظى از قبيل مصالحه، ماهيت گرفتن و پرداخت كردن اين وجه را عوض مى‌كند؟ و به صورت گويا مورد مذكور حرمت دارد؟

ج- مضافاً به اينكه كليت قاعده «العقود تابعة للقصود» مخدوش است، صلح و شرط بايد مشروع باشد، بنابراين حرمت شرعى برد و باخت به نحوى كه در متن ذكر شده است به قوت خود باقى است.

س 369- اخيراً در مسابقات فوتبال روشى مرسوم شده براى شرطبندى به اين صورت كه هر فرد قبل از بازى روى برگه‌هايى به نام «تُت» نتيجه بازى را پيش‌بينى مى‌كند و آن برگه را با مبلغى به مركز تحويل مى‌دهد و در پايان بازى هر كس درست پيش‌بينى كرده بود جايزه هنگفتى مى‌گيرد، حكم آن را بيان كنيد.

ج- اين كار حكم قمار را دارد و جايز نيست و تصرف در آن جايزه هم، جايز نيست.

نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 2  صفحه : 273
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست