س 276- با
توجه به عدم وقوع ذبح در منى و عدم استفاده از گوشت ذبيحه، كسى در روز عيد قربان
پس از رمى با ايران تماس گرفت و دستور داد تا طبق نظر او گوسفندى را قربانى و به
سه قسم تقسيم كنند آيا مجزى است؟
ج- به
نظر اين جانب قربانى بايد در منى انجام شود و قربانى در ايران مجزى نيست.
س 277-
فقهاى عظام فرمودهاند بايد قربانى در منى ذبح شود و اگر نشد، نزديك منى ذبح شود،
سؤال اين است كه با توجه به وضع فعلى كه گوشت قربانى در منى ضايع و اكثراً سوزانده
مىشود و نوعى اسراف و تبذير به حساب مىآيد، آيا تكليف حجاج نسبت به قربانى و محل
آن عوض نمىشود؟
ج- خير
تكليف عوض نمىشود، چون اعمال حج تعبّد و از شعائر الهى است كه بايد به موقع و در
محلّ خود انجام شود و قربانى يكى از اعمال حج است و محل ذبح آن منى است و در صورت
تعذّر بايد نزديك منى با رعايت الأقرب فالأقرب انجام شود و مصرف نشدن گوشت آن دليل
و موجب عوض شدن حكم نمىشود. بلكه وظيفه حجاج تنها ذبح كردن در منى يا نزديك منى
را رعايت الاقرب فالاقرب شده است و اگر صدق اسراف و تبذير كند (كه چنين نيست) يا گوشتها
ضايع و سوزانده مىشود، اين اشكال و مشكله، مربوط به حجاج نيست، بلكه مربوط به
قوّه حاكمه حرمين شريفين است، اين وظيفه آنها است كه از امكانات و وسائل روز
استفاده كنند و از ضايع شدن گوشتها جلوگيرى كنند و خلاصه حجاج محترم بايد توجه
داشته باشند كه حج از فرائض مهمّ اسلام و اعمال آن از شعائر بزرگ الهى است كه بايد
محفوظ بماند و در عين حال تعبّد محض