س 232-
فرمودهايد: بعد از عمره تمتع بنابر احتياط بدون حاجت از مكه خارج نشود، و با عروض
حاجت محرماً خارج شوند، آيا مراد خروج از شهر مكه است، يا خروج از حرم؟
ج-
مراد خروج از شهر مكه است. اگر چه از حرم نيز خارج نشود. لذا رفتن به مشعر بلكه به
منى بدون احرام اگر عرفاً خارج شهر مكه محسوب شود، خلاف احتياط است.
س 233-
فرمودهايد: اگر كسى بعد از عمره تمتع از مكه خارج شد و در ماه بعد مراجعت كرد،
مجدداً محرم به احرام عمره تمتع شود. و عمره اول عمره تمتع محسوب نمىشود. سؤال
اين است كه تكليف عمره تمتع اوّل چيست؟ آيا آن عمره مفرده محسوب مىشود و نياز به
طواف نساء دارد؟
ج-
ظاهراً عمره اول باطل و فاسد مىشود، لذا طواف نساء لازم نيست.
س 234- كسى
روز اول ذيحجه وارد جده مىشود و بناى حج تمتع دارد ولى مىخواهد برود مكه و بعد
برود مدينه يا خارج مكه و حرم. آيا مىتواند عمره مفرده به نيت خودش بجا آورد و
بعد براى عمره تمتع از يكى از مواقيت معروفه محرم شود؟
ج- بلى
در فرض مزبور مىتواند از ادنى الحل به عمره مفرده محرم شود و پس از انجام عمره
مفرده از مكه خارج شود. و هنگام مراجعت براى عمره تمتع محرم شود و عمره تمتع را
انجام دهد و فرقى نيست كه براى خود يا ديگرى باشد.
س 235- در
عمره تمتع استحبابى، آيا مىتوان حج را انجام نداد؟
ج- بلى
مىتوان ولى معصيت دارد و در اين فرض طواف نساء هم لازم نيست.