مىكند) در اين صورت آيا احرام محقق گرديده؟ و آيا نيابت
درست مىباشد؟
ج-
نيابت و احرام او صحيح است.
س 113- كسى
كه نمىتواند اعراب تلبيه را صحيح بگويد و يا حروف را از مخارج ادا كند، ولى با
تلقين روحانى كاروان مىتواند صحيح بخواند، آيا مىتواند نايب شود؟
ج- در
فرض سؤال، نيابت مانعى ندارد.
س 114- اگر
نايب در حج تمتع در ارتكاب بعضى از محرمات مضطر باشد، نيابتش صحيح است؟
ج- بلى
نيابتش صحيح است. ولى كفاره آن به عهده خودش مىباشد.
س 115- آيا
صحيح است كه شخصى در بدو ورود به مدينه يا مكه ديگرى را وكالت و نيابت دهد كه
قربانى او را بخرد و به موقع، آن را ذبح كند و اگر هم در بين اعمال مشكلى براى او
پيش آمد و نتوانست بعضى از اعمال خود را انجام دهد اين فرد اعمال او را انجام دهد؟
ج-
وكالت و استنابه به نحو مذكور مانعى ندارد و اگر نايب اعمالى را كه نيابت در آن
صحيح است، به نيت منوب عنه انجام دهد صحيح و مبرء ذمه است.
س 116- كسى
كه نماز او از جهت قرائت كامل نبود نايب كسى در حج شد، ولى نمازهاى طواف را نايب
گرفت و طبق نظر خود، مشكل را حل كرد، آيا اين حج از منوب عنه مجزى است؟
ج- اگر
از قرائت صحيح معذور بوده، نيابت و احرام او باطل است.
س 117-
خدمه كاروانها و افرادى كه به جهتى ديگر، شب عيد قربان را در مشعر الحرام
نمىمانند و تنها براى انجام وقوف، از اذان صبح تا طلوع آفتاب به مشعر مىآيند و
يا وقوف اضطرارى مشعر را بجا مىآورند، مىتوانند در حج